Bedřich Jansa (5. 6. 1937 Ústí nad Orlicí – 14. 9. 2022 Ostrava) se s režií poprvé setkal u ochotnického divadla ve svém rodném městě v Ústí nad Orlicí. Obor režie vystudoval na DAMU pod vedením profesora Antonína Dvořáka a Vítězslava Vejražky, a už během studií působil jako asistent režie v Národním divadle v Praze.

Do Ostravy nastoupil 1. května 1966 za vrcholné éry režiséra Radima Kovala, který ostravskou činohru povýšil na celorepublikovou špičku, a o svém přijetí do tehdejšího Státního divadla v Ostravě hovořil jako o svém velikém životním štěstí.

Ocenění policisté z Ostravy.
Na svatbě zkolabovala matka ženicha. Naštěstí zasáhli muži zákona z Ostravy

V ostravském angažmá nastudoval za dvacet pět let svého působení na šedesát inscenací. Výraznými milníky jeho tvorby se staly především inscenace moderního dramatu: Nashův Obchodník s deštěm (1968), Lorcova Krvavá svatba (1968), Dürrenmatovy hry Král Jan (1969) a Play Strindberg (1970), Giraudouxova Bláznivá ze Chaillot (1971), Örkényho Kočičí hra (1973), Simonovy hry Vstupte! (1974), Drobečky z perníku (1985), a rovněž Hodný pan doktor (1978), jehož znovunastudování po více jak čtyřiceti letech bylo také jeho posledním tvůrčím setkáním s ostravským divadlem.

Zde také potkal Alexandru Gasnárkovou, v roce 1972 se vzali a letos měli 50. výročí společného soužití.

V roce 1991 přešel Bedřich Jansa do funkce uměleckého šéfa olomouckého divadla, posléze na jednu sezónu přijal angažmá v Těšínském divadle, a v letech 1994 až 2001 stanul v čele činoherního souboru Slezského divadla v Opavě. Stále se ale vracel k režii také v Ostravě. Inscenací Čajkovského opery Evžen Oněgin (1993) pro něj začala pravidelná spolupráce s operním souborem NDM, která trvala až do roku 2003.

Pietní setkání se uskutečnilo před vlakovým nádražím v Ostravě-Přívoze u památníku židovským obětem.
OBRAZEM: Ostrava si připomněla transporty Židů do Terezína

Na začátku 70. let se významně zasloužil o založení hudebně-dramatického oddělení Janáčkovy konzervatoře, a po řadu let pak svědomitě vychovával několik nastupujících hereckých generací jako pedagog (podrobněji během zítřka). Spolupracoval také s ostravským rozhlasovým studiem a podepsán je rovněž pod více jak dvěma desítkami televizních inscenací.

Bedřich Jansa mimo jiné o své divadelní kariéře řekl: „Divadlo pro mne znamenalo vnitřní radost a potěšení. Když vše dobře dopadlo, byly to opravdu šťastné chvilky.“