Datum 11. února bylo oficiálně prohlášeno za „Evropský den linky 112“ na začátku roku 2009, aby se zvýšila povědomost občanů EU o této lince. Počátky projektu tísňové linky 112 v ČR sahají až do roku 1996.

„Jednotné evropské číslo tísňového volání 112 obsluhují v Moravskoslezském kraji školení operátoři hasičů schopní poskytnout pomoc v několika světových jazycích. Své pracoviště mají již přes jedenáct let v unikátním Integrovaném bezpečnostním centru (IBC) Moravskoslezského kraje, několikrát oceněném evropskými cenami,“ upozornil ředitel HZS MSK brig. gen. Vladimír Vlček.

Technologie telefonních center tísňového volání 112 také propojuje základní složky integrovaného záchranného systému: Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje (HZS MSK), který IBC řídí a spravuje, Policii ČR a Zdravotnickou záchrannou službu MSK. To umožňuje rychlé vyhodnocení vzniklé situace a okamžitou reakci záchranných složek.

Loni se na linku 112 v Moravskoslezském kraji dovolalo úctyhodných 263 tisíc osob, což je po hlavním městě Praze (289 tisíc) druhý nejvyšší počet ve srovnání s ostatním kraji České republiky. Třetí je Středočeský kraj s 240 tisíci volání. Pro srovnání uveďme celkový zaokrouhlený počet volání na všechny tísňové linky IBC MSK: na linky112+150 – 302 tisíc, na linku 155 – 155 tisíc, na linku 150 – 142 tisíc, na linku 158 – 44 tisíc volání. Celkem na všechny tísňové linky v MS kraji 642 495 volání.

Počty tísňových volání.Počty tísňových volání.Zdroj: archiv

Na linku 112 se lze jako na jedinou tísňovou linku dovolat bez SIM karty, bez kreditu a v případech, pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora. Operátoři mohou mj. identifikovat adresu volajícího z pevné sítě, automaticky určit oblast, ze které je voláno, využít pravidelně aktualizované elektronické mapové podklady, zjistit identifikační kód mobilního přístroje nebo určit mobilního operátora volajícího. „Na tísňovou linku je směrováno i volání e-call z nových modelů automobilů,“ doplnil Vladimír Vlček.