Jednou z nejvýznamnějších investičních zakázek města v letošním roce bude rekonstrukce tramvajových mostů v Plzeňské ulici v Ostravě-Zábřehu.

Náklady na jejich opravu město odhaduje na 157 milionu korun. S rekonstrukcí obou mostů začne firma už v červenci. Která to bude? To vedení města stále neví.

„V současné době zahajujeme výběrové řízení na zhotovitele stavby. Rekonstrukce tramvajového mostu přes ulici Rudnou a mostu přes tramvajovou a železniční trať potrvá rok," uvedla mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská. Řidiči se tak musí připravit na další dopravní komplikace.

Dopravní omezení

Doprava pod mosty bude fungovat s omezením. Nejdříve čeká mosty demolice, pak se uskuteční výstavba dvou nových. Během rekonstrukce 230 metrů dlouhé tramvajové trati bude silniční provoz v Plzeňské ulici a v Rudné ulici zachován.

„Silniční doprava v Rudné bude převáděna do jednotlivých polí pod jedním mostem, železniční a tramvajová trať pod dalším mostem bude podle potřeby omezena," vysvětlila Andrea Vojkovská s tím, že cestující se tak musí připravit na krátkodobé výluky.

V potřebném úseku Plzeňské ulice mezi tramvajovými zastávkami Hulvácká a ÚMOb Jih pak bude zřízena náhradní autobusová doprava. Ta může fungovat až devět měsíců. Vše se bude odvíjet od prací zhotovitele stavby.

Nový model dopravy

Demolice čeká i vytíženou dopravní tepnu mezi Výškovicemi a centrem Ostravy poblíž obchodního centra Avion Shopping Park.

Čtyři stávající mostní objekty klenoucí se přes Rudnou ulici a železniční trať Polanecké spojky nahradí nové silniční mosty.

V tomto případě se už Ostravané mohou připravit na nový model dopravy.

„Hned od počátku stavby budou provedena dopravní opatření. Nechali jsme si zpracovat model dopravy, na základě kterého můžeme stanovit předpokládané pohyby vozidel. Z něj pak bude vycházet návrh dopravního značení," sdělil náměstek primátora a radní pro dopravu Břetislav Riger s tím, že dvouletá rekonstrukce se uskuteční ve dvou etapách.

Dvě fáze během dvou let

V první fázi bude probíhat demolice západních mostů, tedy těch ve směru z centra do Výškovic. Během stavby nových západních mostů bude zachován silniční provoz z Výškovic do centra a tramvaje budou jezdit obousměrně po jedné koleji. Na řidiče jedoucí směr Výškovice budou čekat objízdné trasy. Další fáze bude na koordinaci dopravy ještě náročnější. Veškerá doprava bude totiž v obou směrech odkloněna po objízdných trasách.

„Nové silniční mosty zároveň umožní změnu šířkového uspořádání vozovky. Místo dvou budou vytvořeny tři jízdní pruhy v každém směru a chodník. Prostřední mosty budou sloužit výhradně tramvajové dopravě," dodala mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská s tím, že oba tramvajové mosty bude mít ve vlastnictví město. Vlastníkem čtyř silničních mostů směrově oddělených na Výškovické ulici bude pak Moravskoslezský kraj.

Dvouletá rekonstrukce mostů ve Výškovické ulici představuje společnou investici města a kraje. Náklady by se měly pohybovat okolo 460 milionů korun včetně DPH. Výběrové řízení na zhotovitele stavby se uskuteční nejpozději začátkem příštího roku.

Práce by měly začít na konci roku 2017 či počátkem roku 2018.

Vedení nejpočetnějšího městského obvodu slibuje, že potřebné informace týkající se dopravy, zajistí občanům s dostatečným předstihem. „Budeme se snažit poskytnout obyvatelům dostatek informací tak, abychom podpořili hladký průběh obou rekonstrukcí," sdělila Tereza Thérová z tiskového oddělení městského obvodu Ostrava-Jih.