Městská hromadná doprava není „socka". V tomto duchu by se letos měly odehrávat změny ve veřejné dopravě. Hlavní prioritou by podle vedení Ostravy měla být estetizace, komfort a bezpečnost.

Ta by se měla zvýšit i díky montáži 72 kamer do vozidel hromadné dopravy. Město a Dopravní podnik Ostrava (DPO) chtějí kromě jiného zintenzivnit spolupráci s policií a městskými strážníky. Ti by se tak mohli ve vozech MHD objevovat častěji.

V současné době jsou kamery umístěny v šesti vozech a cestující jsou na to upozorňování nápisy na dveřích.

„Zjistili jsme, že zavedením těchto technických opatření se podařilo vyloučit vandalismus a neměli jsme tam ani případ jakékoliv násilné činnosti," uvedl ředitel DPO Roman Kadlučka s tím, že díky těmto zkušenostem bude dopravní podnik pokrytí kamerami dále rozšiřovat.

„Pro letošní rok máme naplánováno vybavit kamerami 72 dopravních prostředků, 66 tramvají a šest trolejbusů, které obstarávají především páteřní linky," informoval ředitel s tím, že konkrétnější být nechce.

Zdražovat se nebude

Nový radní Lukáš Semerák (Ostravak), který má na starosti resort dopravy uvedl, že cestování veřejnou dopravou dnes není atraktivní.

„Chtěli bychom jej zlepšit v duchu hesla MHD není socka. Lidé se jí místy dokonce bojí používat a jsme v situaci, kdy budeme muset najít sílu a peníze na to, abychom si pořádek a čistotu vynutili a navíc zlepšili image přepravy," řekl radní s tím, že není vyloučeno, že by dopravní podnik mohl dostat vyšší příspěvek. Ten v současnosti činí zhruba jednu miliardu korun za rok.

„Když peníze někde přidáme, musíme uvažovat z čeho," podotkl radní Semerák s tím, že přesné informace o financování není schopný okomentovat. Doplnil však, že se nedomnívá, že by tato cesta byla jedinou možností, jak zvýšit úroveň městské hromadné dopravy ve městě. Město ale podle něj nechce do budoucnosti zvyšovat ceny dlouhodobého jízdného, naopak bude usilovat o jejich snížení.

SOS tlačítka

Ředitel DPO Roman Kadlučka dále uvedl, že uvažuje o přímém napojení takzvaných SOS tlačítek na policii. Případný zásah policie či strážníků by se tak výrazně urychlil. Dosud jsou tlačítka propojena pouze s dispečinkem dopravního podniku. Do nových vozů by se pak tlačítka mohla začít instalovat tak, aby byla dostupná i pro samotné cestující, stejně tak by se mohla v budoucnu objevit na zastávkách.

„Záměrem celého vedení města je zatraktivnit MHD jako ekonomickou, ekologickou, ale i komfortní alternativu individuální automobilové dopravy. K tomu vede řada cest, které musí být vzájemně vybalancovány od zvýšení komfortu ve vozidlech MHD, přes preferenci vozidel MHD při řízení dopravy na křižovatkách, po ekonomické stimuly v podobě cenově výhodného jízdného. Nikdo asi neumíme v tuto chvíli říct, zda a o kolik se jednotlivé druhy jízdného do budoucna zlevní, z logiky věci však budou určitě zvýhodněny dlouhodobé jízdenky a bezhotovostní platby," uvedl ostravský primátor Tomáš Macura (ANO).

Změny v MHD aneb Co by cestující nemělo minout

 K 1. lednu tohoto roku byly zdraženy krátkodobé papírové jízdenky ostravské MHD 10minutové ze 14 na 16 korun, 60minutové z 26 na 28 korun a 70minutové SMS jízdenek z 27 na 30 korun.

Do 31. ledna ještě zůstávají v platnosti jízdenky staré hodnoty, od února už je ale lidé používat nemohou.

„Až do 29. února bude ovšem možné nevyužité krátkodobé jízdenky vyměnit za nové ve vyšší hodnotě s doplatkem, který je možné uhradit pouze v hotovosti na všech našich prodejnách jízdních dokladů," stojí na webových stránkách Dopravního podniku Ostrava (DPO).

Dlouhodobé jízdenkyZměny se ale týkají také dlouhodobých jízdenek. K 29. únoru bude ukončen prodej papírových kuponů a od března si lidé budou moci zakoupit tzv. měsíčníky a další dlouhodobé jízdenky pouze na čipovou kartu ODISku, případně původní karty dopravců s omezením.

„Její vyřízení může trvat až 21 dní od podání žádosti a zaplacení poplatku 130 korun," upozorňuje DPO, aby lidé nenechávali její vyřízení na poslední chvíli.

ZónyDalší novinkou u dlouhodobých jízdenek je možnost zakoupení si buďto jedné, nebo všech čtyř ostravských tarifních zón, nikoliv libovolného počtu.

„Měsíční jízdenka pro jednu zónu zůstává v nezměněné ceně 360 korun, pro čtyři zóny také za nezměněných 495 korun," uvádí Dopravní podnik. Drobné zvýšení o 25 korun tak pocítí pouze lidé, kteří si kupovali měsíční jízdné na dvě zóny. Nově ale budou moci využívat všechny.

Příměstské autobusySituace se brzy změní také pro lidi cestující do centra Ostravy příměstskými autobusy z Karviné, Orlové či Havířova.

Od 28. února bude na novém terminálu Hranečník zprovozněna vedle stávající tramvajové také trolejbusová doprava a příměstské autobusy zde budou z důvodu ekologizace a odlehčení dopravy v centru města končit.

V souvislosti se zvýšením dopravy na Hranečníku budou od zmíněného data zavedeny nové trolejbusové linky č. 107 a 110. Dopravě na terminálu Hranečník se budeme Deník dále věnovat.

Už dříve bylo rozhodnuto o tom, že věková hranice pro bezplatné cestování městskou hromadnou dopravou v Ostravě se posouvá ze 70 na 65 let. Lidé nad 65 let se prokazují bezplatně nahraným kuponem na kartě ODISce, senioři starší 70 let pak občanským průkazem.