Rozvoj cyklostezek v Ostravě konečně nabral obrátky a důležité trasy vedoucí přes jednotlivé obvody se postupně propojují. Teď město přemýšlí o tom, jak zázemí pro cyklisty ještě vylepšit. Jedním z připravovaných projektů jsou odstavná krytá stání.

„Každé takové stání by mělo mít kapacitu pro zhruba dvacet kol, dohled nad ním bude mít s pomocí kamer městská policie. Zatím jsme vytipovali pětadvacet míst, kde by tato stání mohla vzniknout. Realizace prvních tří by měla začít příští rok na jaře," uvedla mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.

Místa pomohou vybrat občané

Podle náměstka primátora pro dopravu Aleše Boháče se do výběru míst pro veřejné „garáže" na kola budou moci zapojit samotní občané. „Připravili jsme proto dotazník, který jsme zveřejnili na našich webových stránkách. Konkrétní lokality pro budování odstavných krytých stání budou vybrány podle zájmu o tuto novinku," upřesnil Boháč.

Lidé mohou vyplňovat zmíněné dotazníky až do konce září. Cena, za kterou by se dalo jedno kryté stání postavit, by se podle odhadů města mohla pohybovat v rozmezí od 45 do zhruba 200 tisíc korun, a to podle počtu umístěných stojanů.

Uhlídají kamery kola před zloději?

Ostravští cyklisté zatím tento nápad nezatracují, i když si nejsou zcela jistí, zda jen kamerový systém dokáže dostatečně pohlídat jejich často „vymazlené" bicykly. Obavy o dobré zabezpečení kol potvrzuje například Šárka Holá, která stojí za krajským projektem Cyklopas.

„Cyklisté dnes vlastní kola za dvacet tisíc korun a víc. Pro ně je nejlepší návštěva takového zařízení, kde můžou mít kola pořád u sebe. I do letních restaurací jezdí tam, kde na kolo pořád vidí. Když jim je totiž ukradou, tak jim bude fuk, jestli tam byla nějaká kamera," poznamenala Šárka Holá.

Osobně by byla spíše pro realizaci jiného projektu. „Ve spoustě zahraničních měst je úžasná věc takzvaná veřejná půjčovna kol. Lidé si u nějakého stojanu za mírný poplatek půjčí bicykl, se kterým se jedou projet po městě, a pak kolo na jiném místě u dalšího stojanu zase vrátí," dodala Holá.