DPO přitom postupuje v souladu s Moravskoslezským krajem, který má dlouhodobé plány na zavedení vodíku ve veřejné dopravě.

Plnící vodíková stanice vznikne na autobusovém terminálu Hranečník, hotová by měla být příští rok. Z poloviny půjde právě o investici kraje. Plnička se nyní projektuje.

Zmíněných deset autobusů zamíří do MHD, dalších deset chce objednat kraj pro meziměstskou dopravu mezi Ostravou a Havířovem. Kraj ale autobusy nebude kupovat, pohon na vodík bude jednou z podmínek tendru na dopravce. Kraj aktuálně vyhodnocuje tržní konzultace s dopravci, které zahájil letos v únoru. Meziměstské vodíkové autobusy by měly vyjet v roce 2023.

Od rozvoje a zavádění vodíkových technologií si město a kraj slibují menší zátěž životního prostředí a také vznik nového průmyslového odvětví. Region se tak připravuje na „dobu bezuhelnou“.

V ostravské aglomeraci přitom nepočítají s vodíkem vzniklým z fosilních paliv, plnička by měla být autonomní a vyrábět takzvaný zelený vodík, který vzniká využitím přebytečné elektřiny k elektrolýze vody.

Zatím jediný vodíkový autobus v tuzemské MHD jezdil od roku 2009 v Neratovicích. Jeho provoz byl už ukončen, vůz podle dostupných informací už ani fyzicky neexistuje.

Dopravní podnik Ostrava začátkem dubna slavnostně vyřadil poslední dieselový autobus. Zbývající dieselové autobusy jsou nově používané jako zálohy.