Železniční veletrh má v Ostravě bohatou tradici. Letošního ročníku Rail Business Days se zúčastnilo na 130 vystavovatelů. „Už toto číslo je samo o sobě rekordní. Poprvé se expozice v ostravském Trojhalí rozrostla i do druhé výstavní haly. Mezi vystavovateli byla řada firem vůbec poprvé, ale nechyběly ani stálice, mezi které můžeme počítat Správu železnic, České dráhy, ČD Cargo nebo výrobce kolejových vozidel Škoda Group, Stadler, Pesa a Alstom,“ vypočítává mluvčí ostravského železničního veletrhu Michal Sirovátka.

Akce každoročně probíhá ve více rovinách. Kromě vystavení historických i moderních vozů a technologií se zde koná tradiční konference. „Již potřetí se jí účastnil i ministr Dopravy Martin Kupka. Společně s ním i náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Radek Podstawka. Hlavním tématem se bezpochyby stal provoz vozidel s atlernativním pohonem v Česku,“ odhaluje detaily Sirovátka. V rámci konference se uskutečnilo také setkání primátora Ostravy Jana Dohnala s náměstkem primátora polských Katovic Jaroslawem Makowskim. Za zmínku jistě stojí doprovodná minikonference, o kterou se postaral studentský den.

Právě s tématem konference souvisela i vystavená jednotka RegioPanter osázená bateriemi. Veřejnost nejvíc na tomto veletrhu přitahují logicky vystavené technické exponáty. Vedle zmíněného vlaku s alternativním pohonem, tedy moderní podoby kolejové dopravy, strhla na sebe velký zájem návštěvníků historická Slovenská strela – rychlíkový motorový vůz, vyrobený v kopřivnické Tatře ve 30. letech 20. století. Červený aerodynamicky navržený vlak brázdil československé železnice na trase Praha – Bratislava v tehdy rekordním čase něco málo přes 4 hodiny.

Množství vystavovatelů a jedinečnost vystavených exponátů se celkem logicky podepsala pod návštěvnost letošního železničního veletrhu v Ostravě. Organizátoři zaznamenali 11 344 návštěvníků. „Padl tím rekord z roku 2022 z Brna, kde byla tehdy vystavena atraktivní francouzská jednotka TGV,“ připomíná Sirovátka.