Od roku 2000 roste množství domácího odpadu, který obyvatelé Ostravy vytřídí.

Jestliže ještě na přelomu tisíciletí končilo ročně zhruba sto tisíc tun komunálního odpadu na skládce, v letošním roce by jej mohlo být až o dvacet procent méně. Každým rokem totiž přibývá lidí, kterým přestává být lhostejné prostředí, v němž žijí, a odpad třídí.

Separovaný odpad mohou odložit již na 1437 stanovištích po celém městě. Odměnou jim je nejen dobrý pocit, ale také například cena, kterou Os- travané platí za odvoz odpadu. Již několik let se „drží" těsně pod pětistovkou a neroste.

„Narůstají nám ale pohledávky za nezaplacené služby," říká ostravský primátor Petr Kajnar s tím, že není jisté, jak dlouho se cena udrží na stejné úrovni. Dluhy se letos přehouply přes 123 milionů korun.

Nicméně z třídění profitují nejen občané a příroda, ale také městská kasa.

„Zatímco v loňském roce činil příspěvek, který město získalo zpět za separaci odpadu téměř dvacet osm milionů korun, letos by to mohlo být podle předpokladů až pětatřicet milionů korun," uvedla Vladimíra Karasová ze společnosti OZO Ostrava. I tyto peníze podle ní přispívají k tomu, že poplatek za odvoz odpadu je několik let beze změny.

Od roku 2009 spustilo OZO již několik kampaní na podporu separace odpadu. „Loni jsme do domácností rozdali na sto třicet tisíc tašek na separaci. Podle našich průzkumů je sedmdesát sedm procent domácností používalo i po půl roce a devatenáct procent se nově rozhodlo pro třídění poté, co tašky dostali. To jsou povzbudivá čísla a nás to motivovalo pokračovat," říká Karasová z OZO Ostrava.

V uplynulých dnech proto spustili novou kampaň nazvanou hravě 3Ď. Stejně, hravou formu kampaně také zvolili. „Inspirovali jsme se populárním geocachingem," připouští Karasová. „Zatímco ale geocaching používá GPS souřadnice, my jsme chtěli, aby se lidé dozvěděli také něco zajímavého o městě."

Ve všech třiadvaceti obvodech bude ve třech vlnách rozmístěno ve speciálních schránkách sto triček s logem soutěže. Nepřímé indicie, kde je zájemci naleznou, se dozvědí na webu nebo facebooku společnosti OZO.

V prvním listopadovém dni čeká majitele nalezených triček závěrečná party na Slezskoostravském hradě. Celá kampaň přišla na milion korun. Kromě hry také zahrnuje nové nálepky na kontejnerech se směsným odpadem a na popelářských vozech. „Tentokrát ale chceme upozornit na to, co do směsného odpadu nepatří a lidé to mohou odložit jinde," doplňuje Karasová.