K tomu, vedle už dříve avizovaných změn, připravili s platností od 1. ledna 2017 několik změn. Tou zásadní je zrušení čtyř městských zón. Nově bude pouze jedna.

„Nechceme cestující zatěžovat tím, aby přemýšleli nad tím, ve které zóně se právě nacházejí. Jsme snad jediné větší město v zemi, které ještě má tarifní pásma. Jedno město proto bude mít jednu zónu," představil plán města radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Cena „měsíčníků" nevzroste, právě naopak. Čím delší platnost jízdenky, tím vyšší úspora.

„Smyslem změn je zjednodušení a zatraktivnění elektronických forem jízdného a zlevnění pro vybrané skupiny, zejména pro náctileté a dlouhodobé cestující. Zvýhodnili jsme tak jízdenky, které mají delší platnost a větší územní rozsah," doplnil mluvčí Dopravního podniku Ostrava (DPO) Miroslav Albrecht.

ROČNÍ ÚSPORA AŽ SEDM STOVEK

Dospělí mohou ušetřit až patnáct procent. V praxi to znamená, že kdo si koupí celoroční jízdenku, ušetří 703 korun, u půlroční jízdenky pak 325 korun.

Žáci a studenti pak budou moci za cenu jedné zóny jezdit od ledna po celém městě.

Tedy za předpokladu, že budou používat alespoň pětiměsíční dlouhodobé jízdenky.

To zdaleka nejsou jediné změny, které město spolu s DPO připravilo. Vznikne také nová třídenní jízdenka za 220 korun vhodná třeba pro turisty a u elektronických jízdenek zakoupených na ODISku a bankovní kartu bude zvýhodněno přestupování. „Kdo si po přiložení karty koupí přestupní jízdenku, bude moct za dvacet korun přestupovat místo půl první hodiny hned 45 minut," vysvětlil Miroslav Albrecht s tím, že jediná změna u krátkodobých jízdenek se týká 60minutové papírové jízdenky, která bude stát místo dosavadních 28 korun o dvě koruny více. Stejně jako výhodnější 70minutová SMS jízdenka.

KONEC PAPÍROVÝCH JÍZDENEK

Tyto změny jsou jen „první vlaštovky". Město jich má výhledově v plánu více. Například před dojíždějícími zvýhodnit Ostravany, kteří jsou vůči městu bezdlužní, či postupem času poslat papírové jízdenky do propadliště dějin.

„Totální eliminace papírového jízdného je za rohem," předeslal Roman Šula, ekonomický a personální náměstek ředitele Dopravního podniku Ostrava.

V horizontu několika let, možná už do konce roku 2018 podle něj nebudou v ostravské MHD papírové jízdenky existovat.

„Jen roční údržba automatů jízdenek nás vyjde na šest milionů korun, k tomu několikaprocentní provize za prodej jízdenek dostávají stánkaři, mnoho je také kamenných prodejen, jejichž počet budeme redukovat. Lidé dnes mají řadu možností ODISky, bankovní karty a SMS jízdenky, a právě tuto formu jízdného budeme nadále podporovat," vysvětlil Šula s tím, že naopak na bankovní karty brzy přibude možnost přibírat spolucestující.