Nejmenší a nejrychlejší. Takové budou úpravy na ostravském hlavním nádraží, kde ještě letos přibudou nové eskalátory, které zajistí komfortnější přístup z přízemí až k vlakům. Po předloňské instalaci šesti výtahů v hale a na nástupištích tak půjde o další dílčí modernizaci zastaralé budovy. Tu celkovou totiž vlastník nechystá.

„Nainstalovány budou čtyři eskalátory zajišťující obousměrný provoz. Dva mezi prvním a druhým podlažím, které nahradí stávající jednosměrný eskalátor, další dva pak mezi druhým a třetím podlažím v zadní části odbavovací haly,“ popisuje mluvčí SŽDC Marek Illiáš připravovanou investici, která vyjde na 22 milionů korun bez DPH. Stavět se má od srpna do listopadu.

Chronologicky bude na tyto úpravy navazovat rekonstrukce zchátralého nádraží ve Vítkovicích, která má probíhat v letech 2021 až 2023 a stát přijde na 155 milionů korun.

„Půjde o komplexní rekonstrukci výpravní budovy, včetně nového vnitřního uspořádání objektu pro budoucí komerční využití,“ komentuje záměr Illiáš s tím, že bude rekonstruován i obvodový plášť, vnitřní omítky, podlahy, okna, střecha i zpustlý prostor před nádražím. Ostrava má mít zkrátka zase o jednu ostudu méně.

ROKY ZPOŽDĚNÍ

Opravdu masivní investice do železnice ale Ostravu čekají až poté. Jak už Deník informoval, modernizací za 7,6 miliardy korun projde celý železniční uzel v úseku Svinov – Hlavní nádraží – Kunčice – Bartovice. Původně měla přestavba začít v příštím roce, poté byla odsunuta o rok a nyní SŽDC počítá s výstavbou dokonce až v roce 2024! Za další tři roky má být hotová.

Její součástí bude prodloužení zastřešeného nástupiště na zastávce Stodolní ze dvou na tři sta metrů a vybudování podchodu z výpravní budovy na nástupiště ve stanici Ostrava-střed. Zejména se však bude týkat samotné trati. Mezi svinovským a hlavním nádražím se po rekonstrukci bude jezdit až po třech až čtyřech kolejích (nyní po dvou) a nedaleko mostu přes řeku Odru vznikne mimoúrovňová křižovatka vlaků.

„Modernizace zajistí například průjezd vlaků rychlostí 120 kilometrů za hodinu," objasnila už dříve SŽDC. Dnes tudy vlaky jezdí většinou jen mezi 60 až 80 kilometry za hodinu. Očekává se také elektrifikace trati mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem a Valašským Meziříčím.