Aktuálně se na území města nachází 58 stojanů s celkem 230 koly. Počáteční stav přitom čítal bicyklů 180. Je navíc pravděpodobné, že se počet bude i nadále zvyšovat. O dalším rozvoji projektu se ale bude rozhodovat až na konci tohoto roku, kdy vyprší zkušební doba, na kterou má společnost podepsanou smlouvu s městem.

Po následné analýze dat a dalších jednáních by mohla Rekola zamířit i mimo stávající obvody. Vyloučit se navíc nedá ani užší spolupráce s Dopravním podnikem Ostrava.

Počet pracovníků pečujících o technickou stránku kol pak není stálý, množství servismanů se však i s občasnými brigádníky většinou pohybuje okolo dvaceti až pětadvaceti. Finance na provoz přitom firma musí získávat od partnerů, bez kterých by projekt zatím nebyl životaschopný. „Navázali jsme partnerství s Hello bank!, bez této spolupráce by služba opravdu nemohla fungovat. Banka mimo jiné financuje i prvních 15 minut jízdy,“ vysvětluje koordinátor ostravských Rekol Lubomír Fridrich.

Dopravní nehoda s následkem smrti v městské části Poruba, na tzv. přechodě smrti, 29. července 2018 v Ostravě.
Přechod smrti v Porubě zruší, aby se už neumíralo

Všechny bicykly pak pravidelně kontroluje a rozváží tým, který má zázemí u zastávky Výstaviště. Servis po určené trase objíždí v častých intervalech. Technici tak svým přísným zrakem monitorují stav kol někdy až dvakrát či třikrát za den.

„Nejnáročnější pro nás z pohledu údržby bývá začátek týdne, v pondělky totiž pracuje nejméně servisáků. Většinou se nám ale i tak úspěšně daří vše potřebné zařídit a rychle opravit, aby byla kola pojízdná,“ říká Fridrich.

Podle něj bývá nejčastější závadou píchlá guma nebo chřastící řetěz, větší poruchy jsou spíše výjimkou. Nedochází prý ani k úmyslnému ničení kol. A ztráty či krádeže společnost minimalizuje díky namontovaným GPSkám a spoluprací s policií.

Mezinárodní výstava koček na ostravském výstavišti Černá louka.
Kočičí krasavice i mourci na výstavě v Ostravě

Nejjednodušším způsobem, jak nahlásit závadu na vypůjčeném kole, je pak použití aplikace. Lidé nicméně mohou své podněty sdílet i prostřednictvím sociální sítě Facebook, kde existuje skupina s názvem Rekolíme v Ostravě.

Projekt se navíc znovu rozroste, a to konkrétně 1. září, kdy růžová kola zamíří do Frýdku-Místku. Podle vizí společnosti by v Moravskoslezském kraji mohla v budoucnu následovat třeba i Opava, Třinec nebo Český Těšín.

Pavlína Vítková

Demolice Bazalů v srpnu 2018.
OBRAZEM: Po Bazalech už není ani památka