Aktuálně se na území města nachází 58 stojanů s celkem 230 koly. Počáteční stav přitom čítal bicyklů 180. Je navíc pravděpodobné, že se počet bude i nadále zvyšovat. O dalším rozvoji projektu se ale bude rozhodovat až na konci tohoto roku, kdy vyprší zkušební doba, na kterou má společnost podepsanou smlouvu s městem.
Po následné analýze dat a dalších jednáních by mohla Rekola zamířit i mimo stávající obvody. Vyloučit se navíc nedá ani užší spolupráce s Dopravním podnikem Ostrava.
Počet pracovníků pečujících o technickou stránku kol pak není stálý, množství servismanů se však i s občasnými brigádníky většinou pohybuje okolo dvaceti až pětadvaceti. Finance na provoz přitom firma musí získávat od partnerů, bez kterých by projekt zatím nebyl životaschopný. „Navázali jsme partnerství s Hello bank!, bez této spolupráce by služba opravdu nemohla fungovat. Banka mimo jiné financuje i prvních 15 minut jízdy,“ vysvětluje koordinátor ostravských Rekol Lubomír Fridrich.
Všechny bicykly pak pravidelně kontroluje a rozváží tým, který má zázemí u zastávky Výstaviště. Servis po určené trase objíždí v častých intervalech. Technici tak svým přísným zrakem monitorují stav kol někdy až dvakrát či třikrát za den.
„Nejnáročnější pro nás z pohledu údržby bývá začátek týdne, v pondělky totiž pracuje nejméně servisáků. Většinou se nám ale i tak úspěšně daří vše potřebné zařídit a rychle opravit, aby byla kola pojízdná,“ říká Fridrich.
Podle něj bývá nejčastější závadou píchlá guma nebo chřastící řetěz, větší poruchy jsou spíše výjimkou. Nedochází prý ani k úmyslnému ničení kol. A ztráty či krádeže společnost minimalizuje díky namontovaným GPSkám a spoluprací s policií.
Nejjednodušším způsobem, jak nahlásit závadu na vypůjčeném kole, je pak použití aplikace. Lidé nicméně mohou své podněty sdílet i prostřednictvím sociální sítě Facebook, kde existuje skupina s názvem Rekolíme v Ostravě.
Projekt se navíc znovu rozroste, a to konkrétně 1. září, kdy růžová kola zamíří do Frýdku-Místku. Podle vizí společnosti by v Moravskoslezském kraji mohla v budoucnu následovat třeba i Opava, Třinec nebo Český Těšín.
Pavlína Vítková