Kostky, kam se podíváš, chce se říci při pohledu na proluku u Masarykova náměstí v Ostravě, kde vznikl speciální designový chodník. Místo, které je dlouhodobě určeno k zástavbě, si v posledním roce vysloužilo opakovanou kritiku, a to zejména kvůli mezerám mezi betonovými plochami na stezce pro pěší. Kvůli nim zde chodci zakopávali a nevycházel jim krok. Ostrava se tento problém rozhodla vyřešit opravou za 243 tisíc korun bez DPH. Žulové kostky se ale v některých místech neudržely dlouho a začaly už po pár týdnech vypadávat. Mezi betonovými plochami se tak náhodně vyskytují nevzhledné díry.

Koncertní síň, Ostrava, vizualizace.
Je jasno! Ostrava vybrala zhotovitele koncertní síně. Kdo ji postaví a za kolik

„Zhotovitel opraví dílo v rámci reklamace,“ uvedla Gabriela Pokorná, mluvčí Magistrátu města Ostravy. Kromě zadláždění žulovými kostkami dojde i k výměně vyšlapaného koberce trávy, kterou chodci využívali, aby nemuseli jít po betonové ploše. Kolem chodníku se proto zejména ve vlhčím počasí tvořilo bahno.

V současné době ale místní nejvíce štve neodklizená hromada štěrku, kterou zde řemeslníci zanechali a lidé ji musí obcházet. Měsíc po opravách se zde navíc povaloval i neodklizený pětadvacetikilový balík stavební směsi a zbytků včetně plastových pásek.

Dočasné řešení

Plocha proluky u Masarykova náměstí má podle architektonické studie tvořit oddychovou zónu, která je ale pouze dočasným řešením. Lokalita je určena k zastavění. „Proluka byla historicky zastavěna, a takto se s ní uvažovalo i do budoucna. Zástavba by ale nyní nebyla možná kvůli chybějícímu parkování. Jeden z návrhů, jak místo využít, byl i food park, který funguje v Praze jako Manifesto Market. Z ekonomických důvodů se ale rozhodlo o základní kultivaci prostoru,“ uvedla bývalá náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová.

Slavnostní představení první velkokapacitní tramvaje Škoda Forcity Smart 39T vyrobené na míru pro Ostravu, 6. října 2021 v Ostravě.
Velkokapacitní tramvaje v Ostravě se opozdí, město ruší soutěž a shání peníze

Architektonickou studii k proluce vytvořila v roce 2019 společnost Vysloužil architekti. Tu následně rozpracovala společnost ADEA projekt do dokumentace pro stavební povolení a celková realizace, včetně předláždění Dlouhé ulice v úseku 28. října po Zámeckou, mobiliáře a projektové dokumentace, činila 10,5 milionů korun DPH. Začátkem loňského listopadu se město po kritice chodníku z panelů rozhodlo pro vyložení mezer drobným štěrkem a žulovými kostkami.

Vyplnění spár mezi dlaždicemi drobným kamenivem bylo přitom už součástí počáteční projektové dokumentace. „Při pokládce však bylo zjištěno, že v horkých dnech rozhrabují zasypané spáry holubi, kteří se chtějí ochladit,“ řekla mluvčí magistrátu Gabriela Pokorná.

Protest odborů k Liberty Ostrava 22. 2. 2024
Odstřihne se Liberty od Tamehu? Pohltí jej? Kdy je to možné a jak s plným platem

Podle bývalé náměstkyně měl být chodník doplněn trávou nebo jinou zelení. „Cílem bylo, aby se místo stalo zelenou plochou, kterou je možné projít a aby prostor zarostl zelení. Ideálně například mechem, který už je hotový a chodník by tak byl plně funkční. Teď tam už půl roku leží hromada sutin, což mě samotnou velmi mrzí. Byla bych nerada, kdyby se vypadávající kostky vyřešily například tím, že se vše zalije betonem,“ dodala Bajgarová.