V jedné z obrovských hal Ostravských komunikací se tyčí několikametrová impozantní hora posypové soli. Kdyby se takové množství mělo prodávat v obvodech, bylo by v regálech zhruba šest milionů kilogramových balení.Ve skladech Ostravských komunikací je přes šest tisíc tun posypové soli, které v zimě bude po ostravských silnicích sypat 22 speciálně upravených vozů.

Šest tisíc tun soli

Silničáři jsou na letošní zimu zásobeni šesti tisíci tunami posypové soli, přičemž zhruba dvě třetiny zůstaly ještě z minulého roku, kdy led a sníh dopravu v Ostravě moc nekomplikovaly. Ostravské komunikace mají ze zákona povinnost zajišťovat zimní údržbu od 1. listopadu.

Silničáři v krajské metropoli jsou ze zkušeností z předešlých let pravidelně připraveni kdykoliv vyrazit na cesty v Ostravě už od poloviny října namrzají mosty a začínají sněhové přeháňky. Už tento týden meteorologové očekávají příchod studené fronty a první mrazy. Ostravské komunikace už teď mají v pohotovosti dva sypače a postupně přestavují i další z 22 vozů úprava jednoho auta pak podle toho, jak dobře je vybavené, trvá od čtyř hodin až po dva dny.

„K zimní údržbě využíváme 16 sypačů, zbývajících šest máme jako rezervu pro případ poruchy, abychom vždy měli plné stavy. Zároveň pro případy většího spadu sněhu nebo kalamit máme nasmlouváno dalších šest nákladních aut a 12 traktorů s pluhy od soukromých přepravců a stejně jako v předešlých letech počítáme také se spoluprací s hasičským záchranným sborem. Ti mají vyčleněno šest vozů, na které lze umístit pluhy," upřesnil vedoucí zimní údržby Ostravských komunikací Pavel Król. Sypání a pluhování na silnicích v krajském městě bude stejně jako v minulých letech probíhat rajónovým způsobem.

Rajónová údržba

„Rajónová zimní údržba se nám osvědčila. V praxi to znamená, že každý vůz má přesně stanovený úsek, který udržuje, a řidiči jezdí ve dvanáctihodinových směnách. Když vydatně sněží, tak je odhrabaná cesta i za deset minut opět pod sněhem," dodal Król. Vozy Ostravských komunikací, které přes léto slouží třeba k čištění silnic nebo přepravě nákladu na stavby, jsou vybaveny nejmodernější elektronikou. „Dispečink přesně ví, kde se daný vůz nachází, jak jede rychle, jestli má zvednutou radlici nebo sype," řekl Deníku vedoucí zimní údržby.

Zimní údržba se v Ostravě plánuje už od konce srpna. „Musíme mít nějaký harmonogram a plán, který schvaluje rada města, dále smlouvy s vlastníky komunikací, případně zmapované nové silnice," přiblížil mluvčí Ostravských komunikací Jiří Maléř.

Letos budou silničáři udržovat v zimním období celkem 385 kilometrů silnic na území Ostravy. „Přibyl nám kruhový objezd nad Rudnou, Prodloužená Místecká, Dolní oblast Vítkovice a propojená Plzeňská a Pavlovova," dodal na závěr mluvčí.