Když se v pondělí několik stovek pražských taxikářů vydalo na protestní jízdu na ruzyňské letiště a poté vytrubovat před budovu pražského magistrátu, nejeden ostravský taxikář jim držel palce. „Ať něco vybojují,“ přáli si. Taxikáři napříč republikou spolu totiž „drží basu“.

„Samozřejmě že s nimi soucítím. Jako s každým, kdo bojuje s neprávem,“ říká ostravský taxikář Rostislav Hartman, podle něhož je Uber jen nelegální služba, která poctivým taxikářům bere práci. „My musíme platit daně a další věci spojené s taxikařinou, tak proč ne oni?“ táže se šofér společnosti CB Taxi.

Ilustrační foto
Žena v MHD ohrožovala nůžkami další ženu s dítětem. Policie hledá svědky

Spolu s ním na ostravském hlavním nádraží stává ještě několik kolegů. I ti souhlasí. „Jsou to lidi, kteří nemají nic, může pro ně jezdit třeba kdejaký kriminálník, ať s tím jdou do háje,“ povídá škvírou ve spuštěném okénku svého vozu druhý taxikář. „Pryč s těmi podvodníky,“ utrousí další.

NEROVNÝ BOJ

Ostatní šoféři po městě už tak sdílní nejsou, opakují však jedno nerovný boj. Že by jejich živnost potkalo něco podobného jako pražské či brněnské kolegy, to se ale zřejmě obávat nemusejí.

Interiér Mama‘s bistra projde výraznou změnou. Bratři Kaňákovi už dumají nad návrhy designerů.
V ostravském bistru přivítali Zdeňka Pohlreicha. A už přestavují...

„Nepředpokládám, že by k tomu u nás mohlo dojít. Podle mě není v Ostravě tak silný trh, aby se tady Uber vůbec uživil. V Praze a Brně funguje zejména kvůli turistům,“ myslí si například ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák.

A řidiči z povolání souhlasí. „Naštěstí si myslím, že Ostrava je v tomhle jiná než Praha a Brno, a Uber se tady nechytne,“ soudí taxikář Hartman, jemuž vadí pouze nerovné podmínky, nikoliv už legální využívání moderních aplikací jinými společnostmi, kterými se sám nechává svézt.

Vizualizace nové kavárny v Divadle Jiřího Myrona.
Rekonstrukce Divadla Jiřího Myrona: přibude kavárna i komorní scéna

SPÍŠE ZÁKAZ NEŽ INVAZE

Pokud by se však americká společnost ke vstupu na ostravský trh přeci jen odhodlala, město by patrně muselo reagovat.

„Otevřeně řeknu, že město na takovou situaci momentálně připraveno není, a pokud by nastala, muselo by ji začít řešit,“ přiznává Semerák, podle nějž je spíše reálný pravý opak, tedy že po pondělním scénáři bude vláda situaci řešit celoplošnou legislativní procedurou. Tedy zákazem Uberu na našem území. „Myslím si, že kdyby nebylo před volbami, už by je zakázali. Možná z toho teď mají strach,“ uvažuje Hartman.

K TÉMATU

Liftago se nepřipojilo… Ale souhlasíRovněž využívají mobilní aplikaci, ale mají taxametry, licence i žluté „majáky“ s nápisem taxi. Takto i v Ostravě jezdí řidiči pro Liftago či HopIN. Tyto společnosti se k protestní jízdě nepřipojily, avšak Liftago ve svém prohlášení s taxikáři soucítí. „Místo protestů vyzýváme státní správu o využití nových pravomocí k odstranění podvodných taxikářů z ulic a donucení zahraničních přepravních platforem k respektování českých zákonů,“ stojí v prohlášení Liftaga.

Šenovská tržnice na Hranečníku - snímek z konce září 2017.
Tržnice na Hranečníku: Na poslední ostravské burze nakoupíte už jen „načerno“