Rozbité či poškrábané okenní výplně, posprejované sedačky, podlahy, ale mnohdy i celý interiér vozu či zastávky. Oproti předešlým letům loni DPO vzrostla takto způsobená škoda o více než sedm procent na bezmála šest milionů korun.

„Vandalismus v Ostravě je vážný problém,“ neskrývá proto ředitel podniku Daniel Morys, který s kolegy vymyslel strategii, jak sprejery a vandaly od jejich pokušení odradit. Každému, kdo je vyfotí v akci či jinak pomůže k jejich dopadení, nabízí odměnu – dlouhodobé jízdenky, a to od měsíčních až po celoroční, v závislosti na výši škody či přispění k dopadení pachatele.

Ilustrační foto
Další muzeum! V Ostravě vznikne interaktivní expozice MHD

„Lidé se nemusejí obávat, můžeme jim zaručit anonymitu. Pokud nebudou chtít, nikdo se o jejich pomoci nedozví,“ říká Morys s tím, že fotografie je dopravci možné posílat například prostřednictvím facebook messengeru s datem, časem, číslem linky a informací o směru jízdy, popřípadě názvu zastávky.

HLAVNÍ RAJÓN? TRAMVAJE

Nejvíce, až 62 procent případů vandalismu se děje v tramvajích, zejména v zadních vozech spřažených souprav, a v okrajových autobusových linkách, a to v noci a o víkendech. Výjimkou však nejsou ani odvážlivci činící se za bílého všedního dne.

I proto budou ve vozech DPO během roku instalovány další bezpečnostní kamery, které vandalismus eliminují, omezovány spřažené soupravy a z preventivních důvodů budou okna potahovány ochrannými fóliemi. Ročně jich totiž vandalové poškodí na tisíc. „Jedno nové okno stojí až sedm tisíc korun. Bohužel z naprosté většiny je to problematika teeanagerů, i proto zvažujeme speciální osvětový systém na základních školách,“ nastínil Morys, jakými dalšími kroky bude DPO s vandaly bojovat.

Ilustrační foto
Lidé v Ostravě se vrací do MHD. Poprvé po 10 letech cestujících přibylo