Doslova před očima roste stavba outletového centra v Ostravě- -Přívoze, které má být otevřeno letos v listopadu. Desítky obchodů budou v prostoru mezi dálnicí D1 a řekou Odrou nabízet značkové oblečení s výraznými slevami.

Již za několik týdnů začne budování světelné křižovatky s frekventovanou Hlučínskou ulicí. V současné době v areálu probíhají přípravné zemní práce na připojení. Stavbaři mimo jiné odstranili chodník mezi Hlučínskou ulicí a outletovým střediskem, kde vznikne další jízdní pruh. Překážející sloupy zmizí. „Sloupy veřejného osvětlení dotčené stavbou na křižovatce s Hlučínskou ulicí budou přeloženy. Budou vytvořeny připojovací a odbočovací pruhy,“ uvedl pro Deník Roman Vachta, projektový manažer investorské společnosti TK Development.

Se samotnou stavbou křižovatky se má začít během prázdnin.

Budoucí poměrně komplikovaná světelná křižovatka vzbuzuje stále větší obavy motoristů. Půjde totiž o jediné napojení na obchodní středisko. V současné době se sice jedná o druhém připojení z křižovatky nad dálnicí D1, to je však zatím v nedohlednu.

Stavba Outlet Arena Moravia v Ostravě.
Outletové obchodní centrum otevře až po ranní špičce
Stavba outletového centra, březen 2018.
Archeologové na outletovém staveništi. Je šance najít další Petřkovickou venuši?

Frekventovaná Hlučínská ulice již nyní během dopravní špičky zažívá kalamitní situace. Napojení outletového centra s parkovací kapacitou osmi set vozidel by podle řidičů mohlo přinést kolaps. „Upřímně řečeno, neumím si to představit,“ uvedl jeden z motoristů, Pavel Mrázek.

OBAVY

Na možné problémy opakovaně upozorňovali i starostové některých ostravských městských částí a také představitelé obcí na Hlučínsku. Potíže podle nich mohou nastat při ranní špičce cestou do Ostravy, odpoledne pak v opačném směru.

„Pouze jediný příjezd do outletového centra je nesmysl, a to i z hlediska bezpečnosti. Cokoliv se tam může stát, požár auta, požár outletového centra a podobně. Otázka je, jak se tam pak dostanou záchranné složky. Proto je tak důležité, aby byl co nejdříve otevřen plnohodnotný sjezd z dálniční křižovatky,“ řekl Herbert Pavera, předseda Sdružení obcí Hlučínska, které již na téma outletového centra vedlo několik jednání s různými institucemi.

Tragická nehoda jeřábu u dolní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně
Utopený jeřáb z Dlouhých strání vytáhnou v létě. Okolí neuzavřou
Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně
Dlouhé stráně čekají velké opravy, za více než 200 milionů

NEJDŘÍVE ZA ROK

Otevření druhého napojení na outletové centrum z dálniční křižovatky je ale otázka minimálně jednoho roku, spíše delší doby.

„Moc bych si přál, aby se úředníci domluvili a v rámci všech zákonných postupů to udělali do jednoho roku. Ale myslím si, že to bude spíše až v roce 2020. Možná je popoženou první zkušenosti,“ doplnil Pavera.

NOVÝ MOST

Dalším řešením, o kterém se v poslední době stále častěji mluví, by podle Pavery mohlo být vybudování nového mostu přes řeku Odru, který má být součástí obchvatu Hlučínska. Komunikace vedoucí z mostu by se napojovala na křižovatku nad dálnicí D1 v Přívoze, za které by se dalo sjet do outletového centra. Most ale nebude stát dříve než za pět let.

K TÉMATU

Teorie vychází, jaká bude praxe?Napojení outletového centra na Hlučínskou ulici u mostu přes řeku Odru se bude nacházet mezi dvěma světelnými křižovatkami vzdálenými zhruba kilometr. „Může tam vzniknout špunt. Na to upozorňujeme od počátku. Věřím, že to mají nějak dořešené,“ řekl Herbert Pavera, předseda Sdružení obcí Hlučínska, a dodal: „Nechápu, jak to všechno mohli příslušní úředníci povolit. Všichni víme, kolik tam jezdí aut. A oni to pustili. To opravdu nechápu, že to tak lehce prošlo.“ Podle Pavery je sice možné, že teoreticky všechno vychází, ale … „Výpočty jim nějak vychází. V určitých chvílích to nebude až tak tragické, protože pokud nebude ranní či odpolední špička, tak to jakžtakž půjde. Ale ve špičce jsem sám zvědavý, jak to bude fungovat,“ řekl Pavera. Investor je však přesvědčen, že problémy nevzniknou. „Dopravní připojení outletové arény bylo odborně posouzeno specialistou na řešení dopravy, který vzal v úvahu všechny možné varianty dopravy a toto řešení schválil. Stávající komunikace Hlučínská a Slovenská projdou rozsáhlými úpravami, a zároveň bude lépe koordinována činnost světelných signalizačních zařízení na sousedních křižovatkách,“ uvedl již dříve Roman Vachta, projektový manažer investorské společnosti TK Development.