S myšlenkou úplného zrušení papírových jízdenek v Ostravě „koketují“ už delší čas. Prosincová bilance, kdy se poprvé prodalo více krátkodobých elektronických jízdenek než těch papírových, však byla signálem, že stanovený termín jejich úplného zrušení nebude unáhlený.

„Od chvíle, kdy jsme před lety nasadili do vozidel nové terminály, tato data pečlivě sledujeme. Jen používání platební karty našimi cestujícími se každým rokem téměř zdvojnásobí,“ zdůvodňuje rozhodnutí ředitel Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys.

Od 1. ledna příštího roku už papírové jízdenky lidé nikde neseženou a ty, jež budou mít už koupené, upotřebí do konce března. Poté z vozidel zmizí i označovače.

„Tisk, prodej a údržba automatů a celého systému papírových jízdenek nás stojí asi dvacet milionů korun ročně. Za tyto peníze klidně můžeme koupit jeden nový elektrobus ročně,“ přirovnává Morys.

KREDITNÍ JÍZDENKA

DPO ale cestující nenechá vybírat jen ze současných možností tedy bankovní karty, elektronické peněženky na ODISce nebo SMS jízdenky. Připravuje oproti papírovým jízdenkám provozně mnohem levnější variantu takzvanou kreditní jízdenku. Ta bude k dostání už od září v nových automatech, jež na přelomu roku nahradí na větších přestupních uzlech ty stávající.

„Kreditní jízdenka bude mít elektronickou formu, ale bude možné ji koupit i za bankovky, včetně eur. Bude to v podstatě kartička nabitá na určitý počet jízd,“ vysvětlil ředitel DPO, podle nějž bude minimální cena nabití kreditní jízdenky sto korun a bude ji možné využít pro více osob.

Na žlutém terminálu ve vozidle cestující pouze zvolí, jaký typ jízdného požaduje. Další možnost, jak jízdné uhradit, pak poskytne nová aplikace v mobilním telefonu spárovaná s bankovní kartou.

K TÉMATU

Mizí i kamenné prodejny
Před nedávnem se uzavřela kamenná prodejna DPO v Husově sadu. Dnes už tak jsou v celé Ostravě pouze čtyři kamenné prodejny – vedle ředitelství podniku u Karoliny už jen u Kotvy v Zábřehu, u Venuše v Hrabůvce a u Vozovny v Porubě. Tyto prodejny sice zůstanou zachovány, ještě před lety jich však bylo nesrovnatelně více. „Je to součást plánu přechodu na elektronický systém. Chceme maximálně preferovat elektronickou cestu a vylepšovat služby na internetu. S KODIS jsme například domluveni, že v průběhu letních prázdnin sjednotíme e-shop ODISky a našeho portálu,“ říká ředitel Daniel Morys. 

DPO a elektronické jízdné
Počet plateb Tržby (v korunách)
2016 - (od 1.7.) 499 149 9 103 620
2017 - 2 179 213 39 555 888
2018 - 3 791 168 68 071 059