Začalo to jako horor, příběh ale zřejmě bude mít očekávaný happy end. Pryč je doba, kdy panovaly obavy, jestli vůbec parkovací dům někdo postaví. Vítěz veřejné zakázky (Gemo) s podezřele nízkou cenou to v minulosti odmítl, stejně jako posléze druhá firma v pořadí (Hochtief), která už se zakázkou nepočítala. Ani podpisem smlouvy se společností Geosan Group za bezmála 400 milionů korun bez DPH (483 milionů s daní) ale problémy neskončily.
Firma se sice pustila do stavby na podzim 2021, už v létě následujícího roku si ale musely obě strany – město coby investor a Geosan coby zhotovitel – sednout ke stolu, aby prodiskutovaly celkovou cenu. S ohledem na všudypřítomné zdražování firma nedokázala parkovací dům za sjednanou částku postavit.
Při hledání nového zhotovitele by se však stavba městu prodražila ještě mnohem víc, proto brzy došlo k dohodě o prodražení stavby o nižší desítky milionů korun. Zhotovitel přesnou částku s ohledem na vícepráce (ale i méněpráce) ještě neví, také město jako investor je opatrné. „Náklady na výstavbu jsou v současnosti definovány ve výši přesahující 420 milionů korun bez DPH, nicméně náklady zřejmě nejsou finální," řekla Deníku mluvčí Ostravy Gabriela Pokorná s tím, že k navýšení ceny došlo zejména kvůli navýšení cen stavebních materiálů.
Hotovo má být v zimě
Dnes už je hotová hrubá stavba a parkovací dům má slíbených sedm podlaží, byť se to na první pohled může zdát jako iluze. „Tři patra jsou podzemní, tři nadzemní a tím sedmým, které nebude zastřešeno, je myšlena pojízdná střecha,“ popsal pro Deník kompozici stavby vedoucí projektového týmu společnosti Geosan Group Radek Malohlava.
Firma je podle něj nyní zhruba v polovině opláštění designové fasády a byla provedena hydroizolace střechy. „V plném proudu jsou instalace zdravotechniky a elektrotechniky a brzy začneme budovat venkovní komunikaci. Budova spěje do zdárného konce,“ popsal Malohlava s tím, že do konce roku by se měla tvářit jako hotová. „Vevnitř se však ještě bude dokončovat spousta věcí,“ upozornil vedoucí projektu.
Termín, který byl původně stanoven na konec letošního roku, se už v minulých měsících posunul a aktuálně smlouva počítá s dokončením stavby v únoru příštího roku.
„Aktuálně to vypadá, že termín bude dodržen, tedy pokud se neobjeví neočekávané okolnosti v podobě kruté zimy, pro tyto případy ale máme ve smlouvě standardní smluvní doložku,“ uzavřel Malohlava s tím, že objekt bude otevřený, proto se uvnitř ve velkých mrazech pracovat nedá. „Dokončení stavby lze predikovat na jaro roku 2024,“ konstatovala raději ostravská mluvčí Pokorná.
465 parkovacích stání i lékárna
S výstavbou parkovacího domu se kapacita bývalého parkoviště zvýší čtyřnásobně – ze 110 na 465 míst, z nichž sedmadvacet bude imobilních. Počítá se také s kolárnou pro 54 bicyklů. Zaměstnanci nemocnice budou parkovat ve třech podzemních podlažích, návštěvníci v přízemí a nadzemí.
„V přízemí bude v provozu lékárna o velikosti 889 metrů čtverečních, a to včetně zázemí, laboratoří a skladů. Kromě ní v patře vznikají čtyři další obchodní jednotky a součástí objektu budou veřejné záchody,“ popsala polyfunkční parter mluvčí Městské nemocnice Ostrava (MNO) Andrea Vojkovská.
Parkovací dům má vyřešit dlouhodobě nedostačující podmínky s parkováním v areálu nemocnice. „Vymístěním desítek soukromých aut z areálu dojde nejen k estetizaci veřejného prostoru, ale také k zjednodušení průjezdu sanitek a dalších obslužných vozidel areálem,“ dodal ředitel nemocnice Petr Uhlig, podle něhož MNO zpoplatnila parkování v areálu jako poslední nemocnice v Ostravě loni v dubnu. Návštěvníkům jsou tam nyní k dispozici desítky míst.