Za vyhrazené parkovací stání musejí Porubané zaplatit o sto deset korun měsíčně více než doposud. Za možnost zaparkovat svoje auto poblíž bydliště tak z peněženky každý měsíc vytáhnou 990 korun. Deník na to upozornil pan Milan Ryba. Patří k těm řidičům, kterým se to nelíbí. Není spokojen ani s vysvětlením porubských radních, proč se rozhodli poplatek navýšit.
„Hledat za vyhrazeným a těžce zaplaceným parkovacím místem nadstandard je diskutabilní. Značku a dvě bílé čáry máte když ne ve vstupním poplatku, tak velice brzy zaplaceny, a pak už nikoho nezajímáte, jenom jestli platíte. A zvyšováním poplatků jste trestán za slušnost, že nechcete porušovat předpisy o parkování v nesmyslných zónách, které úřad načmáral po celé Porubě a které stejně k ničemu nejsou,“ míní Milan Ryba.
Podle něj placení parkovacího místa nelze vnímat jako privilegium zbohatlíků. „Ve většině případů jde o možnost parkování v blízkosti domů třeba ze zdravotních důvodů, které díky bohu nejsou ještě na invaliditu, ale pohybový aparát už nefunguje tak, jak by měl. Zvýšení poplatku jen s tím odůvodněním, že nebyl navýšen od roku 2008, beru už jako úplný blábol a nesmysl. Například vyhláška o poplatku za psy se neupravovala od roku 2003,“ napsal mimo jiné čtenář.
Vyhradí jen dvacet procent
Mluvčí porubské radnice Jana Končítková potvrdila, že s výší poplatku za vyhrazené parkování radnice nehýbala od roku 2008. Tvrdí, že o tuto službu je enormní zájem.
„Poplatek v sobě nese dvě složky za prvé službu občanovi, který je ochoten si připlatit za komfort při parkování, a za druhé jde o formu regulace. V každé ulici je vyhrazeno dvacet procent těchto stání, nelze je tedy živelně rozšiřovat na úkor standardních bezplatných parkovacích míst. V současné době jich je v Porubě zhruba 884. Přestože jsme po navýšení poplatku zaznamenali několik případů odhlášení vyhrazeného parkovacího místa, poptávka stále výrazně převyšuje nabídku,“ vysvětlila Končítková.
Dodala, že v posledních deseti letech se v Porubě podařilo vybudovat dva tisíce nových parkovacích stání. „Vzhledem k finančním i prostorovým možnostem jde o uspokojivé číslo, nicméně poptávka po parkovacích místech neustále vzrůstá. Aktuálně jich v městském obvodu chybí zhruba tři tisíce. Podle odborné studie, kterou si Poruba nechala vypracovat u VŠB-TUO, by obvod potřeboval téměř jednu a půl miliardy korun, aby uspokojil poptávku všech řidičů po parkování,“ upřesnila Končítková s tím, že letos dojde k rozšíření parkovacích míst v pátém stavebním obvodu, který patři k nejkritičtějším lokalitám z hlediska parkování.
„V ulici Vietnamské dojde k zdvojnásobení kapacity parkovacích míst, vznikne téměř čtyřicet nových. Rozšíření počtu stání plánujeme letos i v osmém stavebním obvodu v ulicích I. Sekaniny a M. Bajera, kde dojde k navýšení o více než dvě desítky míst,“ uvedla porubská mluvčí.
Jih už vyhrazená stání nepovoluje
Za vyhrazené parkovací stání v Ostravě-Jihu stanovila místní radnice měsíční poplatek 600 až 700 korun pro občany a 1500 až 1600 korun pro firmy. Podle mluvčího Jihu Michaela Kuttyho ale povolování těchto míst radní před pěti lety pozastavili. V současnosti se povolují pouze vyhrazená stání pro občany ZTP a individuální výstavby parkovacích míst na plochách pronajatých občanům.
„Otázka parkování se řeší v současnosti buď stavebně, nebo změnou organizace dopravy. V letech 2006 až 2011 bylo vybudováno stavebně 1323 parkovacích míst a změnou organizace dopravy přibylo dalších 749 parkovacích míst. Bohužel, tento počet je k počtu automobilů nedostačující, stále chybí asi dva až tři tisíce míst. Řešením by bylo budování patrových parkovacích domů. Při našem prvním pokusu v ulici Jičínské jsme se však setkali s nevolí občanů, kteří podali petici, čímž se celá akce zastavila,“ upřesnil Kutty.