Smyslem takzvaných P+R parkovišť, tedy parkuj a jeď (z anglického park and ride), je odstavit vůz na záchytném bodě dál od centra města a dál pokračovat hromadnou dopravou. V Ostravě jsou některá tato parkoviště využívána více, jiná méně, protože řidičům dlouho chyběla motivace.

Tou má od těchto dní být nový benefitní systém vyvinutý společností XT-Card. Implementován byl do parkovacího zařízení u Černého potoka na parkovišti u smyčky Hlučínská, kde jej zprovoznilo město Ostrava společně s Koordinátorem ODIS (KODIS), Ostravskými komunikacemi a Dopravním podnikem Ostrava (DPO).

Demolice mostů přes Rudnou ulici, 25. ledna 2022 v Ostravě.
Demolice v Ostravě-Vítkovicích. Most šel k zemi, takto nyní Rudná vypadá

Společně systém propojení parkování s cestou hromadnou dopravou prezentují jako unikátní a průlomový a věří, že jej brzy převezmou i další větší města. Smyslem celého systému je umožnit řidičům parkovat v podstatě zadarmo za splnění jedné základní podmínky – k další cestě lidé využijí městskou či příměstskou hromadnou dopravu.

Na parkovišti Hlučínská v Ostravě parkují řidiči od těchto dní za jednu korunu, když k další jízdě použijí hromadnou dopravu. Foto: KODISNa parkovišti Hlučínská v Ostravě parkují řidiči od těchto dní za jednu korunu, když k další jízdě použijí hromadnou dopravu. Zdroj: KODIS

Jak to funguje

„Řidiči, kteří zaparkují v Ostravě na parkovišti Hlučínská a poté k cestě po Ostravě využijí spoje veřejné dopravy ODIS, parkují za symbolickou jednu korunu,“ popsal Deníku podmínky jednatel KODIS Martin Dutko a zdůraznil, že následnými spoji nejsou míněny jen vozy DPO, ale i meziměstské spoje jiných dopravců v síti ODIS.

Městská hromadná doprava v Ostravě. Ilustrační snímek.
Komunisté kontra DPO: Hádky na zastupitelstvu pokračují. Nový důvod? Řidiči

Další podmínkou je podle něj odbavení na parkovišti a ve vozidlech ODIS stejným způsobem, a to buďto ODISkou, platební kartou nebo Kreditní jízdenkou. „Pokud řidič žádným z těchto médií nedisponuje, může si po vjezdu na parkoviště zakoupit Kreditní jízdenku na tramvajové smyčce Hlučínská, kde byl nově umístěn jízdenkový automat. Nárok na slevu je třeba uplatnit na výjezdu z parkoviště přiložením ODISky, bankovní karty či Kreditní jízdenky, kterou se řidič předtím odbavil ve vozidlech ODIS, resp. ke které je přiřazena dlouhodobá časová jízdenka ODIS pro ostravskou zónu č. 1 nebo 2,“ vysvětlil Martin Dutko.

Kde dál?

Tento parkovací systém by měl být dále rozšířen i na další parkoviště nejen v Ostravě, nabízí se záchytná parkoviště u přestupních terminálů na Hranečníku či Dubině, nejblíže ke zprovoznění systému je ale nyní Poruba.

„S vedením obvodu vedeme diskuzi, Poruba má o toto parkoviště s tarifním zvýhodněním s návazností na MHD velmi vážný zájem,“ popsal Deníku záměr druhý z jednatelů KODIS Aleš Stejskal s tím, že původně mělo být parkování zcela zdarma, symbolická jedna koruna je však údajně nutná z daňových důvodů.

Vizualizace připravovaného projektu Rezidence Stodolní.
Ostrava vybrala investora pro rezidenci Stodolní. Takto bude vypadat!

Na Hlučínské mu řidiči začínají přicházet na chuť teprve pozvolna, svou roli nepochybně hrají i dlouhodobá omezení v okolí, kdy byl nejprve uzavřen most přes Odru a posléze se rekonstruovala tramvajová trať. „Lidí, kteří využívají parkoviště tímto způsobem, tedy že zaparkují a posléze dál pokračují MHD, je zatím velmi málo. Na parkovišti parkují povětšinou zástupci okolních firem,“ dodal Stejskal s tím, že mnoho řidičů o této novince zatím ještě nemá povědomí. Cena parkovného na Hlučínské je deset korun na den.