Čtrnáct soutěžících z celé Moravy a Slezska se včera sjelo do Ostravy, kde probíhalo první kolo soutěže o nejlepšího výčepního soutěže Pilsner Urquell Master Bartender.

Přestože z Moravskoslezského kraje předvedlo své uměnícelkem šest soutěžících, vítězství nakonec putuje do Brna. Podle závěrečného verdiktu porotců si nejlépe vedl Emil Fedák z restaurace Železná růže, který postupuje do národního finále, které se bude konat v září v Plzni. Vítěz pak předvede – stejně jako loni – své umění na světovém finálev New Yorku.

„Měl jsem velkou trému a byl jsem hodně nervózní. To se také podepsalo na konečném výsledku,“ posteskl si Jiří Bílý ze známé ostravské pivnice U Rady, který soutěžil jako první. „Je to úplně něco jiného, než kdybych stál za výčepemu nás hospodě,“ tvrdí.

Jak má vypadat správně načepované pivo? „Čistá sklenice vypláchnutá studenou vodou, sklon 45 stupňů a čepování najednou - to dělá kouzlo hladinky,“ vysvětluje, jak má vypadat správně načepované pivo, Daniel Krupa z Písečné, který loni získal v národní soutěži Mistr výčepní bronzovou medaili.

V Ostravě včera skončil na druhém místě, a pokusí se tak obhájit svůj loňský úspěch v národním finále. Prémiová značka Plzeňského Prazdroje – Pilsner Urquell – se dnes prodává ve třiapadesáti zemích celého světa a v nejbližších letech chce dobýt trh s nejkvalitnějšími pivy.

„Máme skvělý produkt, skvělou historii, chceme k tomu doladit i služby. A k tomu patří i odpovídající pivní kultura. Pivo se pije téměř v celém světě, málokde jej však umějí správně čepovat. Cílem soutěže je, abychom kulturu čepování piva rozšířili do světa,“ říká předseda poroty, starší obchodní sládek Plzeňského Prazdroje Václav Berka.

Profesionální výčepní podle něj musí umět nejen pivo dobře načepovat, ale i správně servírovat. Vedle praktických dovedností by měl umět hosta zaujmout i informacemi z historie pivovarnictví. Rádi bychom, aby se v českých restauracích a hospodách ozývalo stále častěji ono hrabalovské: „Pane vrchní, panenkomarjá, co mi to nesete v půllitru za krásu!“