Popularita placení kartou v ostravské MHD nemá podle ředitele dopravního podniku Daniela Moryse strop.

„Jsme rádi, že nemluvíme o pocitech, ale o faktech a datech. Za tři roky se nám podařilo četnost placení kartou zpětinásobit na zisk 43 milionů korun za první pololetí roku,“ říká Morys, podle něhož obliba cestujících v tuto možnost dopravci pomáhá směřovat k cíli, který si před několika lety stanovil.

Tedy k úplnému zrušení papírových jízdenek, kterými dnes platí 44 procent cestujících a jejich počet každoročně klesá.

Někteří Ostravané a zejména návštěvníci města se však této chvíle děsí. Zůstanou jim následující možnosti: ODISka, bankovní karta fyzicky či v mobilu, sms jízdenka, karta nahraná v mobilní aplikaci MojeDPO. A od září přibude – právě kvůli zrušení papírových jízdenek – takzvaná kreditová jízdenka. Cestující budou moci tuto anonymní čipovou kartičku, přednabitou na určitý počet jízd, zakoupit na zastávkách v minimální hodnotě sto korun.

Dopravce se negativních reakcí neobává a připomíná, že například senioři mají v Ostravě MHD zdarma. „Až ta chvíle nastane, lidé se adaptují. I ti, co nyní platí papírovými jízdenkami, si řeknou, že tu jsou i jiné možnosti a využijí je,“ věří ředitel Morys, podle něhož nyní papírové jízdenky využívá minoritní část cestujících napříč všemi věkovými kategoriemi.

ZLEPŠOVÁNÍ SYSTÉMŮ

Zrušení jízdenek naopak musí dopravce motivovat i k dalšímu vylepšování bezkontaktních systémů, které mu umožňují překonávat stanovené plány tržeb. Ty v letošním roce očekává v hodnotě 430 milionů korun.

„Pracujeme na integraci dlouhodobého jízdného a parkování, které budou mít stálí cestující zvýhodněné. Systém rozpozná ODISku, bankovní kartu nebo mobilní telefon, v němž je tato karta s platnou jízdenkou nahraná, a řidiče pustí na parkoviště,“ nastínil Morys.

V uplynulých dnech, konkrétně při třetím festivalovém dni Colours of Ostrava, také padl rekord v počtu plateb bankovní kartou za jediný den. 19. července jich bylo uskutečněno 28 897. K tomu DPO prodal 3208 festivalových jízdenek, které měly týdenní platnost, což je o třetinu více než loni, kdy tato novinka měla premiéru. „Také stagnuje počet cestujících, kteří jezdí načerno. Je to kolem deseti procent,“ uzavřel bilancování ředitel DPO Daniel Morys.