Mezi Ostravou a Havířovem vzniklo na klíčové silnici I/11 oplocení už v roce 2020 v době covidové. Nyní silničáři už pár týdnů budují sloupky a osazují je pletivem v Rudné ulici na okraji Ostravy. A to ve dvoukilometrové části od křižovatky s Vratimovskou ulicí vedoucí k huti Liberty až po sjezd do Radvanic (a dál směrem na Petřvald).

Jedná se o dva rozdílné úseky – zatímco po Rudné ulici v Ostravě vozidla v obou směrech dělí jen dvojitá plná čára, za Ostravou směrem na Havířov má silnice I/11 středový pás se zelení oddělený z obou stran svodidly. Proto zde stát v uplynulých letech počítal se zvýšením rychlosti ze stávajících osmdesáti kilometrů v hodině na 110 kilometrů.

„Provedli jsme bezpečnostní audit tak, abychom tu silnici zbezpečnili a uvedli do takového stavu, aby mohla být zvýšena maximální rychlost,“ řekl v minulosti médiím generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Oprava vítkovické estakády silnice I/11, 20. února 2023, Ostrava.
Omezení na tepně Ostravy: kdy stavbu na Rudné dokončí? Druhý most je dole

Podmínkou pro realizaci výhledového plánu bylo postavení plotů proti vběhnutí zvěře. Zamezit kontaktu aut se zvěří mají i ploty, které se v Ostravě kolem Rudné staví nyní. „Ploty se staví standardně kolem všech dálnic a silnic I. třídy – a tam, kde chybí, se je snažíme doplnit za účelem zvýšení bezpečnosti provozu,“ popsal mluvčí ŘSD Miroslav Mazal práce, které mají trvat nanejvýš do listopadu.

Rychlost nezvýší

Jiný účel však ploty mít nebudou a pro řidiče se nakonec nic nezmění – a to jak na Rudné v Ostravě, tak dál na silnici I/11 do Havířova. Ředitelství silnic a dálnic od zvažovaného zvýšení rychlosti mezi Ostravou a Havířovem ustoupilo. „Se zvýšením rychlosti zde nepočítáme vzhledem k dopravním deficitům silnice I/11, ať už jde o délku připojovacích pruhů, požadavek úprav pro pěší a podobně,“ vysvětlil nový postoj ŘSD Miroslav Mazal.

Rekonstrukce mostů přes Rudnou ulici, 20. prosince 2022, Ostrava.
Na Rudné v Ostravě „přehodí výhybku“. Jeden most je hotový, druhý půjde k zemi

V Moravskoslezském kraji se ovšem původní plán zamlouval. Zvýšení rychlosti vyhlíželi motoristé i současné vedení kraje. „Samozřejmě je to především otázka pro odborníky, bez jejichž stanoviska se dnes už mnohdy neobejde ani dopravní policie, ale jako náměstek hejtmana pro dopravu bych zvýšení rychlosti na stovku mezi Ostravou a Havířovem, respektive spíše Šenovem, rozhodně podpořil. Bohužel nás v této otázce nikdo neoslovil,“ řekl Deníku náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka.

Naopak Rudná ulice v Ostravě podle něj na zvýšení rychlosti není vhodná. „Už nyní se tam jezdí dostatečně rychle, navíc to tam řidiči mnohdy nezvládají, čehož jsou důkazem ne úplně výjimečné dopravní nehody,“ popsal situaci ve druhém úseku Podstawka. Osmdesátka tak na značkách zůstane na Rudné i na silnici I/11.