Na každém sloupu a zdi graffiti, na zemi špína, v horším případě voda. A všudypřítomný smrad. Takto si Ostravané vybavují Frýdlantské mosty.

Této představě je nyní, alespoň dočasně, konec. Poslední týdny se totiž v podchodu průběžně pracuje na jeho uvedení do provozuschopného stavu. Tomu totiž přestupní uzel už dlouhá léta skutečně nevyhovoval.

Strategický plán města sice počítá v horizontu let s vyvedením lidí na povrch, ale zároveň už byl podchod v neúnosném stavu. Ne nadarmo „bodoval“ v nedávném seriálu Deníku Ostudy Ostravy.

Nyní je otázkou patří tam stále? Co šlo natřít, se natřelo, co šlo vyměnit, bylo vyměněno.

„Všechny sloupy byly potřeny antivandal nátěrem. Zdi a zákoutí, kde býval nepořádek, jsme tlakově vyčistili,“ popsal proměnu místostarosta Moravské Ostravy a Přívozu Dalibor Mouka. Podchod hned vypadá lépe, zbývá jej však ještě zkulturnit v chodbě vedoucí k autobusovému nádraží, kde špínu a graffiti zatím jen překryly velkoformátové fotografie.

BEZPEČÍ PŘEDEVŠÍM

Mnoho lidí ale podchod zejména v pozdějších hodinách nepoužívalo zejména proto, že se do něj zkrátka báli vejít. Výskytu různých individuí napomáhala slabá světla z roku 1981 i slabý policejní dohled. I to se pět minut po dvanácté změnilo. „V těchto dnech se kamerový systém rozšířil ze tří na celkem 24 kamer a tři stovky světel nahrazují moderní LED svítidla,“ uvedl radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Vývod z kamer mají pod dohledem strážníci na služebnách městské policie v IBC a v ulicích Hlubinské, Zámecké a Nádražní.

Zásadní otázka však zní: jak dlouho tohle všechno vydrží? V minulosti totiž bylo nepěkným zvykem, že když se v podchodu objevil problém, dlouhou dobu zůstal neřešen a bobtnal. Teď se má dbát i na to, aby podchod zůstal uživatelný dlouhodobě. „Každý den budou na čistotu a pořádek dbát dva pracovníci a k dispozici bude i vysokotlaký čisticí vůz,“ ubezpečila mluvčí centrálního obvodu Jana Pondělíčková.