Těžce zraněno bylo 137 lidí, záchranáři evidovali také 2023 lehce zraněných. V obou kategoriích došlo k mírnému zvýšení. Téměř 500 viníků havárií mělo v sobě alkohol, dalších čtyřicet bylo pod vlivem drog.

Nejčastější příčinou nehod se vloni staly způsob jízdy (5861), nepřiměřená rychlost (1002) nedání přednosti (988) a nesprávné předjíždění (132), u kterého bývají následky nejtragičtější.

Bouralo se zejména na Ostravsku (3303), nejvíce obětí je však hlášeno z Frýdecko-Místecka, kde vyhaslo dvanáct životů. Následují Ostrava (9), Novojičínsko (5), Bruntálsko (4), Opavsko (4) a Karvinsko (3).

Chodci v ohrožení

Vloni zemřelo deset chodců, pět cyklistů a devět motorkářů. Právě u motorkářů jde oproti roku 2022 o výrazný nárůst (o 7). Podle šéfa moravskoslezské dopravní policie Petra Štencela chtějí ochránci zákona věnovat motorkářům zvýšenou pozornost.

A nepůjde jen o prevenci. „Více se musíme zaměřit i na represi,“ řekl Štencel. Policisté vědí o místech, kde se motocyklisté natáčejí při riskantních manévrech.

Železniční přejezdy

Policisté vloni zaznamenali 420 přestupků na železničních přejezdech. Týkaly se rychlosti, průjezdů na červenou i přecházení chodců. „Řidiči přes přejezdy jezdí rychlostí i více než sto kilometrů v hodině,“ uvedl Štencel.

Nejtragičtější nehoda se stala vloni v lednu na železničním přejezdu v Ostravě-Třebovicích, kde vlak narazil do osobního vozu. Uvnitř zemřely dvě děti. Řidič automobilu zřejmě nerespektoval výstražná znamení. Vjel na přejezd, kde uvízl ve vrstvě sněhu.

Další zbytečné neštěstí se stalo v únoru v ulici Rudné v Ostravě. Opilý řidič v protisměru čelně narazil do vozu, v němž zemřel motorista. Viník se z místa činu pokusil utéct. Již v v minulosti s alkoholem v krvi několikrát boural. Okresní soud v Ostravě mu vyměřil tři roky vězení.