Polsko dokončilo poslední zbývající sedmikilometrový úsek dálnice A1 mezi městy Kamieńsk a Piotrków Trybunalski. Řidičům je tak nyní k dispozici celý 584kilometrový průtah Polskem vedoucí od Trojměstí (Gdaňsk, Gdyně, Sopoty) u Baltu až po české hranice, kde u Bohumína navazuje na dálnici D1.

Práce na finální etapě započaly v roce 2019, hotová je měsíc před plánovaným termínem. Dokončení oznámilo polské ministerstvo dopravy a infrastruktury.

V obchodech začaly naplno předvánoční nákupy.  Auchan, Żory, Polsko, 12. 11. 2022
Vánoce v obchodech propukly naplno, Češi ale vyrážejí do Polska. Už pro všechno

Stavební firmy ještě čekají dokončovací práce jako instalace protihlukových stěn, plotů a podobně. Dosud se v trase dálnice jezdilo jen po jednom jízdním pásu v podstatě jako po silnici I. třídy. Nově jsou průjezdné oba jízdní pásy.  Rychlost na otevřeném úseku tak zatím zůstane na nějakou dobu omezená.

Baltské moře a Českou republiku spojuje dvouproudová silnice.Baltské moře a Českou republiku spojuje dvouproudová silnice.Zdroj: Polský portál GOV

Celkové náklady na stavební práce včetně rekonstrukce cca 81 kilometrů stávajících silničních úseků A1 z Tuszynu do Piotrkówa Trybunalskiho a DK1 z Piotrkówa Trybunalskiho na začátek obchvatu Čenstochové přesahují 2,8 miliardy zlotých. Celková hodnota projektu je přibližně 3,5 miliardy zlotých, z čehož téměř 1,7 miliardy zlotých je spolufinancováno Evropskou unií.

Celková délka dálnice A1 dosahuje 566 kilometrů. Prochází přes Pomořanské, Kujavsko-pomořanské, Mazovské, Lodžské a Slezské vojvodství. Je součástí mezinárodní silnice E75 spojující severní, střední a jihovýchodní Evropu. Dálnice zvaná též Jantarová (Autostrada Bursztynowa) je částečně zpoplatněná. Řidičům jsou v jednom směru k dispozici i tři jízdní pruhy, na hotových úsecích je maximální povolená rychlost až 140 km/h.

Kolona kamionů na hraničním přechodu mezi Českou republikou a Polskem v Českém Těšíně. Ilustrační foto z archivu Deníku.
Dopravní komplikace v příhraničí: Cesta do Polska přes Chotěbuz je opět ucpaná

O výstavbě Dálnice A1 se začalo hovořit již na začátku druhé poloviny 20. století. Celý projekt je silně politickou záležitostí, protože je vnímán jako mimořádně ekonomicky důležitý. První úsek dlouhý 17 kilometrů vyrostl mezi lety 1978 a 1989. Velkou podporu měla dálnice i po pádu komunismu, snahy tehdejších politiků o nastartování výstavby však vždy narazily na nedostatek financí. Hlavní část dálnice byla postavena mezi lety 2005 a 2014, v tomto období vzniklo cca 395 kilometrů, tedy 70 % délky trasy.