Zastupitelé městského obvodu Ostrava-Jih se v loňském roce rozhodli omezit parkování dodávek snížením limitu pro stání vozidel v obytných zónách z tří a půl tuny na dvě a půl tuny celkové hmotnosti vozidla, jak už Deník informoval.

Ani terénní auta a rodinné dodávky

Chtěli tak vyčistit sídlištní parkoviště od firemních dodávek, které mnohdy blokovaly více než jedno stání a bránily řidičům ve výhledu při vyjíždění z řady parkovacích míst. Obvod tak však ztížil situaci majitelům terénních aut a rodinných dodávek, kteří od 1. září nesmí mezi pátou odpolední až sedmou ranní parkovat na sídlišti před svým domem.

Svůj názor a zkušenosti s tímto opatřením přednesl na posledním zastupitelstvu nejlidnatějšího obvodu také obyvatel Dušan Siv. „Začal jsem parkovat před Alexandrií, kde nejsou bytové domy. Večer tam je volno, ale pravidelně kvůli vyhlášce dostávám pokuty a jednou mi i vykradli auto," popsal.

„Navíc v práci končím kolem půlnoci, takže musím z parkoviště domů dojíždět tramvají. Každý den kontroluji auto, jestli mám pokutový lístek, nebo je vykradené," vysvětlil Ostravan.

Jeho slova potvrzuje i místostarosta obvodu Ostrava-Jih Pavel Planka: „Chodili za mnou majitelé rodinných aut s technickými průkazy, podle kterých jejich vozy mají jen něco málo přes dvě a půl tuny. Zvážili jsme situaci a rozhodli jsme se pro tyto obyvatele Jihu udělat výjimku," přiznal.

Dodatková tabule

Začátkem dalšího měsíce by tak dopravní značení v celé lokalitě obvodu měla doplnit dodatková cedule. „Osobní vozidla vážící přes dvě a půl tuny, které mají v technickém průkazu označení pro přepravu osob, budou moci už za několik týdnů parkovat na sídlištích," popsal místostarosta Planka.

Městský obvod upozornil na změnu i městskou policii. „Mohu potvrdit, že jsou nyní v jednání úpravy dopravního značení pomocí dodatkových tabulí," uvedla mluvčí městské policie Vladimíra Zychová.

Setkání s občany

Projektem celoplošného zákazu parkování užitkových vozidel nad dvě a půl tuny se začal zabývat i městký obvod Poruba. Od ledna tak probíhají setkání představitelů porubské radnice s občany jednotlivých stavebních obvodů.

„Vedení radnice chce znát názor občanů na tuto problematiku a zatím se většinou setkává s podporou. Pokud bychom ale chtěli zakázat parkování užitkových vozidel nad dvě a půl tuny v ulicích, museli bychom jejich majitelům něco nabídnout," řekl Deníku o chystané novince mluvčí obvodu Martin Otipka.

Samotnému zákazu by tak musel předcházet vznik záchytných parkovišť, kde by majitelé dodávek mohli svá vozidla přes noc odstavit. „Tato parkoviště by byla hlídána. Majitel či řidič dodávky by přijel svým osobním vozem na záchytné parkoviště, auto tam nechal a s dodávkou odjel. Výhodou by bylo i to, že by v dodávkách mohli řidiči nechávat veškerý náklad," podotkl Otipka s tím, že pro obyvatele Poruby by se tak uvolnily stovky parkovacích míst, které nyní blokují právě velká auta. Termín, kdy by začalo v městském obvodě platit nové dopravní omezení, ještě není určen.