Kaufland na Karolině v centru Ostravy. Středa.

Na to, že začíná nový slevový týden a všude kolem kulminuje davové šílenství kolem koronaviru Covid-19 – v otázce bezpečnosti vcelku oprávněné –, to v prodejně vypadá jako každý jiný den. Parkoviště je sice plnější, lidí není málo, ale ani drasticky moc. Fronty nejsou sáhodlouhé a až na výjimky seženete i potřebné zboží. 

close Pozitivní zjištění z ostravských obchodů: lidé naštěstí zbytečně nešílí!  info Zdroj: Deník/Petr Jiříček zoom_in Zvýšená je poptávka po ovoci pro posílení imunity, také pivo a trvanlivější potraviny padají do vozíků častěji. Zásoby v regálech jsou dostatečné. Šest palet s olejem je stále plných, mouka v obdobné rozloze sice dochází, ale dojít by neměla. 

„Mouka, těstoviny, to se teď prodává samozřejmě častěji,“ přitakává prodavačka, rovnající zboží v regále. A pochopitelně dezinfekční gely, ty jsou vyprodané. „A ani nebudou, máme jen dezinfekční mýdla,“ dodává žena.

Lidé nenakupují zásoby na kdoví jak dlouho, ani téma koronaviru nikterak neřeší. Do chvíle, než začnou po prodejně s přeplněným vozíkem jezdit dvě Asiatky. Rouška, kterou má jedna z nich přes tvář, může v souvislosti se zásobami ve vozíku někoho k vstupu do stejné uličky odradit, což se také děje. „Počkej, Magdo, pojeď ještě tady,“ říká odhadem padesátník patrně své ženě. Jinak ale pípání pokladen a obchodní švitoření pokračuje dál v nezměněném duchu.

close Pozitivní zjištění z ostravských obchodů: lidé naštěstí zbytečně nešílí!  info Zdroj: Deník/Petr Jiříček zoom_in

A tak nejděsivějším „zážitkem“ z průzkumné cesty je hlouček asi osmi podnapilých bezdomovců či podobných individuí u vstupu do podchodu k zastávce Náměstí Republiky.

K TÉMATU

Nákupy domů zažívají druhý boom. Co lidé nejčastěji kupují?


Košík.cz, Rohlík.cz… rozvážkových služeb až k vašim dveřím je dnes vícero, na Ostravsku však funguje vesměs jen iTesco. A pohodlná služba v době obav z koronaviru zažívá nový boom. „Poptávka po rozvážce je v posledních dvou týdnech velmi vysoká, podobně jako bývá před Vánocemi. Výrazně větší je zájem o trvanlivé potraviny (rýže, těstoviny, olej) a hygienické potřeby,“ říká k této službě prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky (SOCR) Tomáš Prouza s tím, že na rozdíl od nákupů fyzicky v prodejně nijak neroste poptávka po citrusových plodech a dalších zdrojích vitaminů na posílení imunity.


Poslíčci, kteří lidem doručí nákup až domů, využívají stejných opatření jako každá prodavačka. „Poskytujeme jim dezinfekční gely, nabízíme vitaminy na posílení imunity. Kurýři obvykle před dodávkou volají lidem předem a očekáváme, že pokud by měl zákazník jakékoliv symptomy, tak že to ohlásí dopředu,“ vysvětluje Prouza s tím, že nákupy je možné nechat za dveřmi, zaplatit je před samotným doručením kartou on-line, a vyhnout se tak osobnímu kontaktu. „Problémem jsou ale samozřejmě lidé, kteří švejkují a karanténu vědomě porušují – tady bych očekával důraznější zásah státu proti těm, kteří ostatní lidi vystavují riziku,“ nabádá prezident SOCR.