V posledních dnech se na úřadě shromáždil zástup nespokojených žadatelů, kteří marně žádali o výdej parkovací karty nejen do centrálního ostravského obvodu. Od léta si totiž podle nového nařízení města mohl na úřadě vyřídit parkovací kartu na území města jen žadatel, který je vlastníkem nebo provozovatelem vozu zapsaným v registru silničních vozidel.

Řada lidí, ač v lokalitě bydlí a auto řídí, tak nemohla na vymezených parkovacích stáních parkovat, protože využívala služební auto či auto na operativní leasing a jen jako provozovatel vozu nemohla být v registru zapsána. Radnice kvůli tomu byla dána před rokem dokonce i k soudu, čímž se paradoxně okruh uživatelů, kteří kartu mohli dostat, na několik měsíců ještě snížil. Soud podmínky zpřísnil.

„V radě města jsme nyní poslední předvánoční úterý přijali nové usnesení, které umožní vydání parkovacích karet širšímu okruhu žadatelů. Od 1. ledna dostanou parkovací karty nejen vlastníci, ale i provozovatelé aut na operativní leasing,“ řekl Deníku náměstek primátora pro dopravu Jan Dohnal s tím, že už v mezičase po podzimním nástupu do funkce si jej hned několik lidí žádalo osobně k telefonu, aby jim ráčil vysvětlit, proč kartu nedostanou.

„Mnozí se obraceli i přímo na ‚leasingovky’ s žádostí o dopsání do technického průkazu, ale samozřejmě marně. Nepomohly jim,“ popsal Dohnal, podle něhož však mohl nejen centrální městský obvod vydávat karty i těm žadatelům, kteří nebyli v papírech jmenovitě uvedeni. „V nařízení města byla metodika, že když nebude vztah uživatele k vozidlu jasný, čímž byl myšlen například právě operativní leasing, lze kartu vydat. Podle mě radnice mohla karty vydávat,“ míní Jan Dohnal, podle něhož se tak v minulosti v obvodu i dělo.

„Do doby, než Rada města Ostravy vydá příslušné nařízení, ve kterém jednoznačně vymezí podmínky pro výdej parkovacích karet, jsme oprávněni vydávat rezidenční parkovací karty v souladu se zákonem a podle platného nařízení města pouze vlastníkům vozidel podle jejich technických průkazů,“ upozorňovala však počátkem roku radnice na vzniklou situaci po rozhodnutí nejvyššího správního soudu.

V návaznosti na to magistrát ve spolupráci s centrálním obvodem vydal jednotnou metodiku, podle které se počet úspěšných žadatelů rozšířil od července alespoň o ty provozovatele vozidla, kteří byli jmenovitě uvedeni v „papírech“, byť auto nevlastnili. „Člověk však stále musel být uveden v papírech jako vlastník nebo provozovatel vozidla,“ objasnil Witosz.

Nyní však bariéry padají úplně. „Všichni provozovatelé vozidel s bydlištěm v Moravské Ostravě a Přívozu budou moci získat parkovací kartu. Pro žádost budou muset přijít s nájemní nebo leasingovou smlouvou dané leasingové společnosti,“ dodal Dohnal.

Pro výdej parkovacích karet platí už několik měsíců novinka, lze je získat nejen na kalendářní rok, ale na určité časové období v délce tří, šesti, devíti nebo dvanácti měsíců. „Odpadnout tím mají zástupy žadatelů na úřadech na přelomu roku,“ řekl Witosz.