„Považuji to za kompromis pro chodce i řidiče. Přechod přes Opavskou ulici u ulice B. Martinů rušíme dočasně a přechod k tramvajové zastávce Poruba vozovna ve směru do centra trvale,“ komentuje radní pro dopravu Lukáš Semerák čtvrteční rozhodnutí magistrátu.
To je svým způsobem reakcí na poslední červencovou nehodu způsobenou řidičem SUV, jenž zřejmě nedal přednost chodcům na vyznačeném, leč nezabezpečeném místě a zabil seniorku. „Může to budit kontroverze, ale je to v dané chvíli nejlepší možnost,“ říká Semerák.
Nechat přechod tak je nejhorší variantou. Další semafory podle něj znamenají jen zbytečné zpomalování provozu před světly řízenou křižovatkou u vozovny. „Já si zde dokážu představit i jeden pruh a vedle parkovací místa, ale až po dokončení Prodloužené Rudné,“ tvrdí radní.
ZMIZÍ ZEBRY I ZNAČKY
Silničáři tedy (až vejde v platnost rozhodnutí magistrátu) odstraní z cesty „zebry“ i na přechody upozorňující značení. Dopravní podnik na tramvajovém pásu doplní chybějící zábradlí; to žádají policisté. A zábradlí má dát i obvod u chodníků v obou směrech, aby nešlo přecházet.
„Celé se to musí udělat koordinovaně v jeden den. Je to lepší než sedět a diskutovat o tom, co se dá dělat,“ míní Semerák s tím, že další v tomto úseku nezabezpečený přechod u finančního úřadu a křižovatky s Opavskou ulicí zůstává. Auta tam nejsou rozjetá jako u vozovny…
„Město na sebe bere velkou zodpovědnost. Ačkoliv tady dochází k tragickým nehodám, přechod poskytuje chodcům alespoň nějakou ochranu. Ne všichni budou chtít místo zdlouhavě obcházet a místo toho se začne přebíhat za plného provozu,“ uvádí starosta Poruby Petr Mihalík.
A bojí se, že riziko nehod se neúměrně zvýší zábradlí nezábradlí. „Přechod už mohl být dávno zabezpečený, nemusely se dělat hurá akce. V roce 2015 dostalo město investiční záměr na rekonstrukci přechodu. Vzkázalo, že se nic nebude dělat, stavba není v plánu,“ dodává Mihálik.
Podle obyvatel vyhrává nejlevnější způsob znevýhodňující chodce a je to svým způsobem i vítězství pirátů silnic. „Rychlé jízdě, což je zde nejčastější příčina nehod, to přece stejně nezabrání! Co třeba úsekové měření s kamerami?“ konstatují Olga Palová s Markétou Minářovou.
Ty jsou iniciátorkami petice za zabezpečení Přechodu smrti, na níž je 953 popisů. Což přináší i konkrétní výsledky na přechodu se objevila výstražná „blikátka“ a Poruba na své náklady přesunula zastávku u chodníku ve směru do centra, odkud lidé přecházeli zpoza autobusů.