Podobné situace mohou lidé v Ostravě zažívat den co den na stovkách přechodů pro chodce. Někde se dá silnice přejít relativně v klidu a bezpečně, jinde by člověk po úspěšném zdolání přechodu spíš uvažoval o příspěvku do kasičky v kostele.
Řidič versus chodec
Že by na silnicích měla platit pravidla, je jasné snad každému. Redaktoři Deníku vyzkoušeli, jak to vypadá na přechodech pro chodce, které i čtenáři v diskusi označili za nebezpečné či rizikové.
Začínáme na přechodu v Českobratrské ulici, který je pár metrů za odbočkou k novému sjezdu k Místecké. Auta tudy jezdí pouze z jednoho směru. Přechod je krátký. Na první pohled, skoro idylka. Jen modrý plot trochu brání v rozhledu. Přednost nám dávají všichni řidiči. Že se i tady ale může přihodit nepříjemnost, nás napadá až poté, co jedno z aut odbočuje doprava, aniž by dalo blinkr. Je zřejmé, že méně pozorný chodec by mohl k úrazu přijít dost snadno.
Jak se stojí uprostřed…
Druhá zebra, kterou jsme se rozhodli vyzkoušet, je ve Slezské Ostravě v Michálkovické ulici, několik desítek metrů pod křižovatkou u Revírní bratrské pokladny.
Přechod je umístěn v kopci, silnice je čtyřproudová a rychleji jedoucí auta nemají příliš velkou šanci zastavit. Z jejich pohledu je přechod umístěn za zatáčkou, takže řidiči mají v tomto místě špatný výhled. Složité je to i pro chodce, který spíše tuší, než vidí, kdy se nějaké auto ze zatáčky vynoří. I tady se ukázalo, že co řidič, to jiný přístup k chodci.
Některá auta přibrzdila už zdálky, čímž jejich řidiči dávali jasný signál, že můžeme vozovku přejít. Třikrát jsme ale zůstali stát uprostřed silnice, protože auta přijíždějící shora nás ignorovala a svižnou rychlostí se řítila dolů.
Tak se už ani nedivíme názoru některých místních, kteří se tomuto přechodu vyhýbají jako čert kříži a využívají raději nadchod, který je odhadem o sto metrů níž u trolejbusové zastávky Jaklovecká.
Situaci jsme pozorovali i na přechodu pro chodce v Novinářské ulici u Teska. Chodcům dal přednost odhadem jeden řidič z pěti. Zbývající a bylo mezi nimi i hodně žen za volantem projížděli přes přechod bez náznaku zpomalení. Vzorem by mohl být řidič mercedesu, ten viditelně přibrzdil už asi třicet metrů od přechodu a velmi pomalu se blížil k zebře. Aha, čím kvalitnější vůz, tím ohleduplnější řidič, napadlo nás. Ale jen na pár sekund. To než projel řidič jaguáru, který ani náznakem nevypadal, že by chtěl někomu dávat přednost.
Kde se špatně přechází? To vědí strážníci, i v obvodechOstravští městští policisté v průběhu školního roku dohlížejí na bezpečnost nejen dětí, ale i dalších chodců na desítkách přechodů ve městě.
Takže mají dobrý přehled o těch, kde situace není zdaleka ideální.
„Dost nepřehledný je přechod pro chodce v Nádražní ulici u tramvajové zastávky Křižíkova. Jde o tramvajovou zastávku s ostrůvkem, pár metrů od něj jsou boční ulice, ze kterých rovněž vyjíždějí auta. Pokud to je jen trochu možné, nasazujeme na tento přechod dva strážníky," dodala tisková mluvčí ostravských městských policistů Vladimíra Zychová.
Ještě před dokončením tramvajové zastávky u nákupního centra Nová Karolina byl podle mluvčí dost rizikový i přechod pro chodce u Elektry. „Lidé často přebíhali z tramvaje mimo přechod a často i v těchto místech byla situace dost nepřehledná," doplnila Vladimíra Zychová.
Zvýšenou pozornost věnují strážníci také přechodu pro chodce v křižovatce ulic Výstavní a Zelená. I v těchto místech totiž často vystupují školáci z nedaleké základní školy.
Starostka Radvanic a Bartovic Šárka Tekielová upozornila na další přechod pro chodce, kde hrozí nebezpečí. „Je to přechod v Čapkově ulici U Káňů. Přechod je kousek před zastávkou MHD. Hlavně řidiči jedoucí z kopce ve směru od Petřvaldu tudy projíždějí dost rychle a neuvědomují si, že nedaleko je přechod pro chodce. Ve školním roce přes něj prochází i hodně dětí. Protože je to silnice ve správě kraje, snažíme se situaci řešit právě s ním," uvedla další příklad starostka Šárka Tekielová.
Tady to je husté…
Které přechody považují za rizikové čtenáři?
Například čtenář Petr upozornil právě na přechod, který je u nového sjezdu z Českobratrské na Cihelní. „Ten je obzvlášť vypečený. Auta tam jezdí rychle a přes to zábradlí a horizont prakticky není auto vidět do poslední chvíle," uvedl v diskusním příspěvku.
Další čtenář považuje za hrozbu všechny přechody pro chodce v ulici 28. října od Domu kultury, přes krajský úřad až do Hulvák.
Čtenář Franta míní, že nebezpečné jsou přechody u ústředního hřbitova a u kostela ve Slezské Ostravě. „Tam by měly být uprostřed ostrůvky. Je tam padesátka a z vlastní zkušenosti vím, že ji málokdo dodržuje," přidal postřeh čtenář.
Lukáš jako nepříliš zdařilé hodnotí nizká světla umístěna u přechodu - např. u KB na Nádražní ulici: "Světlo večer ridiče spíše oslňuje, než aby viděl, kdo po přechodu jde," napsal redakci. A dodal další postřeh: "Délka zelené pro chodce, přecházíte-li Českobratrskou na křižovatce Nádražní je nastavena snad na 20 vteřin."
Trochu jiný pohled přidal další diskutující, který uvedl, že chodec by měl v první řadě dávat pozor, kam vstupuje. Když si není jistý, měl by počkat. Všude se opravdu nedá jezdit čtyřicítkou, reakce řidiče nemusí být taková jako v případě závodníka formule jedna. „Jinak řečeno, přechody jsou bezpečné, chodci u nich a na nich jsou leckdy nebezpeční," zakončil svůj příspěvek.
BŘETISLAV LAPISZ
TEREZA ŠAROUNOVÁ