VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Předseda spolku Létejme z Ostravy: U nás se o všem jen mluví, v Polsku se koná

/INFOGRAFIKA, ROZHOVOR, FOTOGALERIE/ O hlavních problémech, historii i současné situaci Letiště Leoše Janáčka v Mošnově má větší přehled než řada regionálních politiků. Předseda spolku Létejme z Ostravy Radim Gál absolvoval v průběhu šesti let ve funkci řadu diskusí a debat s cílem současnou situaci změnit nebo ji vylepšit. Zatím bez znatelného výsledku. 

7.2.2018 1
SDÍLEJ:

Předseda spolku Létejme z Ostravy předseda spolku Radim Gál.Foto: Deník

„Vždy jsme se snažili být konstruktivní a pozitivní. Bohužel nás vedení letiště, respektive vedení Moravskoslezského kraje, stále nebere vážně. Je to smutné, protože ani přes výrazné investice do rozvoje letiště nedochází k nárůstu počtu cestujících ani linek. Šance, kterou Mošnov měl, byla bezezbytku promarněna, a umožnila tím dynamický rozvoj okolních letišť v Polsku,“ říká v otevřeném rozhovoru pro Moravskoslezský deník Radim Gál s tím, že hlavním cílem a ambicí spolku je stále pomoc k rychlejšímu rozvoji letiště.

Kde vidíte hlavní příčiny současného neutěšeného stavu ostravského letiště?
Určitě se nejedná o problém posledních několika let. Musíme jít dále do historie, a to ještě do doby, kdy byl hejtmanem Evžen Tošenovský (2000 až 2008), který vcelku striktně odmítal nízkonákladové dopravce. A to v době, kdy se společnosti etablovaly na evropském trhu. Nepochopení významu tohoto fenoménu se pro budoucnost osobní dopravy v Evropě ukázalo jako klíčové. Proti hrály i další okolnosti Mošnov byl součástí České správy letišť, a byl tedy manažersky řízen z Prahy.

Navíc v tomto období vedení Moravskoslezského kraje, jako vlastník, ještě nemělo jednoznačné priority, kam letiště směřovat, a netušilo, jakým způsobem letiště rozvíjet. V této vizi pak pokračovali i další politici, respektive ředitelé letišť. K tomu se připojilo neslavné působení aerolinek CCA, které měly v Mošnově privilegované postavení. Díky politické přízni a personálnímu propojení se veškerá možná konkurence blokovala, a nacházela svůj azyl v Katovicích.

Kdy se podle vás situace zlomila a Poláci trh v aglomeraci ovládli?
Tady je třeba zdůraznit, že startovní čára byla pro letiště víceméně stejná. Co se týká parametrů, to ostravské na tom bylo mnohem lépe. Nicméně definitivně se situace zlomila v letech 2004 a 2005 vstupem nízkonákladových dopravců na letiště v Katovicích. Poláci o rok dříve pochopili, že dotace a finanční podpora linek v začátcích je správná cesta.

Polská letiště poskytla bázi nebo lépe řečeno základnu nízkonákladovým dopravcům, což se jim ze strategického i dlouhodobého hlediska vyplatilo. Cestujícím potom bylo nutné nabídnout další zkvalitnění služeb (parkování, občerstvení, stravování, prodej suvenýrů a podobně) a letiště se rychle rozvíjelo. V konečném důsledku došlo rovněž ke spojení místní samosprávy s největšími lokálními firmami, které byly ochotné vložit další finance do rozlétání letišť.

Jakou roli v průběhu let sehráli politici z vedení Moravskoslezského kraje?
Zásadní! Letiště se stalo politickým nástrojem, předmětem slibů, které zůstaly nenaplněny. Můžeme už jen spekulovat o tom, zda byly investice vloženy do rozvoje letiště správně, ale realita je taková, jaká je… Zatím to vypadá tak, že je jedno, jakou máte dráhu, letištní techniku nebo kolejové napojení. Tohle nemá pro dopravce až takový význam.

Vyplatila se podle vás výstavba železniční zastávky za stovky milionů korun? Daly se třeba podle vás lépe investovat?
Jestliže uvažujeme pouze o napojení průmyslové zóny, která se v okolí letiště nachází, je třeba si uvědomit, že železniční trať stále nefunguje tak, jak bylo původně zamýšleno. Absence železničního překladiště situaci značně komplikuje a zhoršuje. Ale jinak se dá obecně říci, že se peníze investovat lépe nedaly, pocházely z evropských zdrojů a byly k tomuto účelu určeny.

Je potenciál letiště s železničním napojením vyšší než bez něj?
Určitě je větší. Je ale nutné železnici začít efektivně využívat a nabízet cestujícím. Prázdnota spojů je hlavní problém, vždyť ještě donedávna bylo možné na internetu číst mnoho negativních reakcí na nevyužitelnost železniční dopravy na letiště pro velmi špatně postavené jízdní řády. Moravskoslezský kraj si linku objednává, má tedy zajistit adekvátní časový harmonogram k vyšší efektivitě spoje.

Váš spolek byl v průběhu let hodně aktivní. Co považujete za svůj největší úspěch?
Poté, co náš spolek absolvoval několik jednání na krajském úřadě, tak se například na webu mošnovského letiště objevily incentivní a další podpůrné programy pro letecké dopravce. A světe, div se! Ostravu zařadil do své sítě největší evropský nízkonákladový hráč Ryanair.

Poslední „ostudou“ byla situace, kdy se nikdo nepřihlásil do tendru na linky do Amsterdamu a Helsinek. Jaký máte na tuto věc svůj názor?
Je pravda, že žádná společnost nepodala finální nabídku na provoz těchto linek. Na druhé straně určitě nebyl i přesto problém získat dopravce, který bude létat do těchto frekventovaných destinací třeba o půlnoci, což ale jistě nebylo cílem výběrového řízení. Bohužel je tady jedna věc, o které veřejnost neví. Ještě za působení minulého vedení Moravskoslezského kraje, respektive letiště, zkoumal tendr na linku do Amsterdamu dopravce Transavia, kterého kraj svými podmínkami nakonec odradil. Máme k dispozici odpověď z této společnosti, proč nakonec od záměru z Ostravy létat ustoupili. A moc pozitivní čtení to není…

Jen pro úplnost dodávám, že i tento dopravce nakonec zakotvil v Katovicích. V dnešní době není ostravské letiště v situaci, aby si vybíralo nebo kladlo podmínky. O tom, kam se bude létat, rozhoduje letecká společnost. To zatím vedení Moravskoslezského kraje ani letiště bohužel stále nepochopilo.

Jaká je podle vás budoucnost letiště?
Z našeho pohledu stojí alespoň za úvahu nebo zahájení diskuse, zda by se neměl kraj vzdát svého vlivu na řízení letiště, ať už formou personálního obsazení či jinak. V této chvíli se zdá, že kraj veškeré možnosti už vyčerpal (linky do Londýna, Milána a Prahy), navíc se nepoučil z chyb. Nadějí by mohlo být cargo, zde je ovšem nutné brát v potaz polskou konkurenci. Zatímco my tady teprve o něm diskutujeme, tak v Polsku mají jasno a lidově řečeno, do země zase kopnou dříve.

U nás se o všem mluví, jinde koná. Hlavní je ale proaktivně nabízet a oslovovat dopravce, a hlavně si neklást podmínky. Pokud zde bude dobrá linka, tak se uživí, o tom není pochyb, ale pokud zde bude linka na základě politického nápadu do „horní dolní“, nikdy to nebude mít úspěch.

Patříme do stejné industriální aglomerace jako Katovice, v mnohém jsme na tom stejně, tak v čem tkví ten zásadní problém?
Budu se opakovat. Hlavně v lidech na letišti a ve vedení Moravskoslezského kraje.

Může vůbec ještě někdy Mošnov dohnat polská letiště?
Je to složitá otázka, ale domnívám se, že asi ne. Stálo by to spoustu peněz a výsledek je nejistý. Karty jsou rozdány a nevidíme zde jako spolek žádnou sílu a způsob, jak letiště v Katovicích dohnat. Sama Transavia ve svém vyjádření zaslaném spolku Létejme z Ostravy uvedla, že Katovice jsou větší a známější letiště, proto tam zakotvili.

Co tedy z vašeho pohledu má vedení kraje, respektive letiště, dělat?
Klíčová je rekonstrukce dráhy. Pak zařazení letiště do IIIB kategorie, což umožňuje přistání za téměř jakéhokoliv počasí. A pak samozřejmě zavedení pravidelného nákladního leteckého spojení. Asi to zní hodně negativně, ale ta situace je prostě taková. Vezměte si, že i pro významné akce, jakými jsou Colours of Ostrava nebo atletický mítink Zlatá tretra, jsou využívána okolní letiště. A cargo pro Hyundai přistává ve Vídni. To nemá logiku.

A v oblasti osobní přepravy?
Tady se bohužel stále nedaří odstřihnout pupeční šňůru od Prahy. ČSA devalvovalo linku do Prahy téměř na nulu. Mošnov přitom nutně potřebuje stabilní linku na jedno z významných síťových letišť (Vídeň, Mnichov, Berlín, Varšava).

Proč nemůže být klíčovým letištěm Praha?
Může, ale je zapotřebí širší nabídka návazných spojů. Linka Ostrava Praha musí létat alespoň čtyřikrát denně. Cestující v tomto případě se jedná zejména o business klientelu musí mít jistotu, že i když původní spoj nestihnou, poletí dalším za pár hodin, nebo hned ráno. Nečinnost a neochota ÚCL (Úřad pro civilní letectví) schválit mošnovskému letišti kategorii IIIB je v tomto ohledu klíčová. Praha si ale svou potenciální konkurenci velmi úspěšně střeží a zatím to vypadá, že nedovolí žádné ohrožení. Další oblastí osobní přepravy jsou linky point-to-point. Třeba linky Ostrava Londýn a Ostrava Bergamo fungují. Bylo by výborné je doplnit ještě alespoň o dvě destinace. Třeba linka do Španělska, o kterou by podle všeho byl velký zájem, se přímo nabízí, snad i Istanbul by mohl mít úspěch. Co se týká letní rekreační turistiky, zde má takřka monopolní postavení společnost Travel Service. Ta tento trh ovládá a logicky sama určuje, odkud se bude létat. Cestující tak jsou nuceni přímo kancelářemi létat z jiných letišť, než je Mošnov.

INFOGRAFIKA DENÍKU - pro zvětšení na ni klikněte:

Autor: Aleš Uher

7.2.2018 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 30 000 Kč Svářeči Svářeč/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Pracoviště: Na Náhonu 1123/20, Ostrava - Přívoz, Kontakt osobně, příp. telefonicky., , Požadujeme státní zkoušku 135 CO2.. Pracoviště: Krakowski silesia s.r.o., ostrava - přívoz, Na Náhonu, č.p. 1123, 702 00 Ostrava 2. Informace: Lucie Sideridisová, +420 735 770 400. Informační technologie - Informační technologie Správce informačního 19 000 Kč Systémoví administrátoři, správci počítačových sítí Junior PPC. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 19000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: 28. Října 207/49, 702 00 Ostrava, Kontakt: Lenka Mazurková, životopisy zasílat na E-mail: lenka@ollero.cz. , , Ollero je Google partner, tvoříme weby, eshopy a digitální marketing, který vydělává. Digitální agentura Ollero hledá do svého týmu nadšence a kreativního spolupracovníka na pozici správce PPC kampaní a online marketingu., , Koho hledáme: , -nepotřebujeme zkušenosti se SEO, -potřebujeme zájem o marketing a práce s daty, -znalost Google Analytics výhodou, -vysokou míru pečlivosti, -ochotu učit se, -sledování trendů, -spolehlivost a přizpůsobivost, -základní znalost anglického jazyka, , Náplň práce: , -učit se pracovat v Google Analytics, MOZ, Screaming Frog, Ahrefs a další, -učit se optimalizovat on page a off page faktory webových prezentací, -rozvíjet se v tvoření strategií dobývání pozic našim klientům, -postupně se učit používat základy HTML a Javascriptu, -připravovat reporty pro klienty, -komunikovat s klienty a účastnit se schůzek, -neustále se vzdělávat, -sledovat novinky a nejnovější trendy, , Nabízíme: , -zajímavé platové ohodnocení závislé na výkonu, -pravidelné zvyšování platu, odměny za splněné cíle, -sickdays, -svůj čas si řídíš sám/sama, -příjemná práce v moderních kancelářích v historickém centru Ostravy, -sportovní akce aj., -pracujeme na tvé odbornosti, za tvůj post. Pracoviště: Ollero s.r.o., ostrava, 28. října, č.p. 207, 702 00 Ostrava 2. Informace: Rostislav Pernička, +420 800 665 533. Administrativa - Administrativa Telefonní operátor 14 900 Kč Operátoři telefonních panelů Podpora obchodního oddělení – telefonista/stka. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce:, -navolávání schůzek s potenciálními zákazníky pro obchodního zástupce , -poskytování komplexních informací týkajících se nabízených produktů a služeb , -sjednávání schůzek obchodnímu týmu, -drobná administrativa, -plánování schůzek v rámci interního programu CRM, -analýza a řešení požadavků a potřeb klientů, , Požadujeme: , -praxe na obchodní pozici, popř. v call centru výhodou, -dokončené střední vzdělání, -tah na branku a všeobecný rozhled, -schopnost argumentace, -velmi dobré komunikační dovednosti, komunikace Vás MUSÍ BAVIT, -český jazyk i gramatika v projevu bez vad řeči, -uživatelská znalost Microsoft Office, -pozitivní přístup, -prodejní dovednosti a zkušenosti výhodou, -časová flexibilita, -obchodního ducha, -orientace v IT a reklamě výhodou, , Nabízíme:, -práce na HPP v centru Ostravy, -odborné zaškolení na náklady firmy, -pracovní doba Po – pá (8 - 17 hodin) , -motivující finanční odměna dle splněných cílů, -průběžné tréninky a školení, zpětná vazba, -Firemní telefon s neomezeným voláním a internetem, -Firemní notebook/pc, -práci v kreativním prostředí internetového marketingu. Pracoviště: Sabanero s.r.o..;, 28. října, č.p. 207, 702 00 Ostrava 2. Informace: Rostislav Pernička, +420 777 457 907. Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Operátor strojů a 20 000 Kč Technici přístrojů, strojů a zařízení v ostatních průmyslových oborech Servisní technik/čka plynových kotlů Buderus, Dakon, Junkers, Thermona aj.. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Ocelářská 23, Ostrava - Vítkovice, 403 00, Kontakt: e-mailem, příp. telefonicky, , Požadujeme: vzdělání v oboru elektro, vyhláška č. 50/1978 Sb., min. §6, řidičský průkaz sk. B, samostatnost, flexibilita. Pracoviště: Bernold s.r.o.,, Ocelářská, č.p. 240, 703 00 Ostrava 3. Informace: Kateřina Kavická Bernoldová, +420 596 614 254.

Výroba hliníku - Ilustrační foto
2 49

Miliardář Otava zavře továrny v Rakousku. Výrobu hliníku přesune na Bruntálsko

Sběrný dvůr. Ilustrační foto.

Od 1. listopadu budou sběrné dvory OZO zavírat dříve

ANKETA: Kteří hokejisté by teď hráli za Československo?

Zahrajte si na hokejového trenéra. Deník v souvislosti se stoletým výročím vzniku Československa připravil mimořádnou anketu. Jak by nyní vypadal společný tým, který by tvořili hráči obou zemí? 

ANKETA: Kteří fotbalisté by teď hráli za Československo?

Zahrajte si na fotbalového trenéra. Deník v souvislosti se stoletým výročím vzniku Československa připravil mimořádnou anketu. Jak by nyní vypadal společný tým, který by tvořili hráči obou zemí? 

Kupujete topivo na zimu? Nenechte se napálit

Obránci spotřebitelů upozorňují: Při nákupu topiva na zimu buďte pozorní! Dvojnásob to platí, pokud se rozhodnete pro výhodnou nabídku z různých letáčků.

OBRAZEM: Zásah hasičů u požáru dřevěné chatky v Hrabové

Škodu za tři sta tisíc korun způsobily plameny, které v pondělí zachvátily přízemní dřevěnou chatku v Ostravě-Hrabové.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT