Deník jeho osud průběžně sledoval od srpna do října letošního roku. Za normálních okolností kolem něho řidiči projížděli bez povšimnutí, drtivá většina ani nezaregistrovala na něm umístěnou kameru.

Pak ale přišla sobota 8. srpna. V ranních hodinách ke křižovatce mířila dvě vozidla. Po hlavní silnici přijížděla dodávka, po vedlejší osobní auto Škoda Fabia, za jehož volantem seděl sedmašedesátiletý muž.

V sobotním relativně klidné provozu nebylo nutné zapínat semafory, stačilo jednoznačné dopravní značení. To ale senior v osobním vozu nerespektoval. Možná si pouze neuvědomil, že je na vedlejší, třeba si myslel, že bude rychlejší než vůz na hlavní. Mýlil se.

Došlo ke střetu a hrůzostrašně vypadající nehodě, po které dodávka skončila na boku. Zastavila se až o sloup veřejného osvětlení. Na místě zasahovali policisté, hasiči i záchranáři. Jako zázrakem se vše obešlo bez vážnějších zranění.

„U obou řidičů byla provedena dechová zkouška na přítomnost alkoholu v dechu s negativním výsledkem,“ řekla Deníku Eva Michalíková z moravskoslezské policie.

TOTÁLNÍ DESTRUKCE

Nejhůře dopadl sloup s kamerou. Již na první pohled muselo být každému jasné, že nastal jeho konec. Likvidace starého, postavení nového a následné uvedení do provozu však nebylo vůbec jednoduché. Vše trvalo až do října.

Technici pohotovostní služby museli nejprve pomocí zvedací plošiny nebezpečně nahnutý sloup uřezat. Zůstal jen tyčící se pahýl. Práce prováděly Ostravské komunikace (OK).

„Společnost Ostravské komunikace, zajišťující pro město Ostravu správu, provoz a údržbu zařízení veřejného osvětlení, zajistila dodání nových komponentů a provedla odstranění torza stožáru a přípravu – základ stožáru – pro instalaci nového,“ řekla Deníku asistentka ředitele OK Silvie Kořistková a dodala: „Výjimečnost zásahu byla v tom, že se jednalo o velmi frekventované místo s dopravním provozem a při opravě se manipulovalo se stožárem délky dvanáct metrů.“

Koncem září se na místě objevil nový stožár bez svítidla. „Byly opraveny, nově vtaženy a zapojeny kabelové rozvody do stožáru veřejného osvětlení,“ dodala Kořistková s tím, že v říjnu byla na stožár instalován výložník, včetně svítidla.

„Náklady spojené s uvedením zařízení veřejného osvětlení do původního stavu byly vyčísleny na 52 580 korun bez DPH,“ sdělila asistentka ředitele OK. Další škoda vznikla společnosti OVANET provozující kamerový systém. Opravit bylo nutné i poničený chodník a komunikaci ve správě ředitelství silnic a dálnic. Škodu uhradí pojišťovna viníka dopravní nehody.

Opravy vyjdou na stovky tisíc korun, škody hradí pojišťovny

ROZHOVOR K TÉMATU

K nehodám, při kterých končí auta ve sloupech veřejného osvětlení, dochází zejména ve velkých městech. V rámci Moravskoslezského kraje se tak nejčastěji děje v Ostravě. Opravy sloupů zajišťuje společnost Ostravské komunikace (OK). Asistentky ředitele Silvie Kořistkové jsme se zeptali, kolik takových případů ročně řeší.
V průměru je ročně poškozeno při dopravních nehodách šedesát stožárů.

Dají se vyčíslit celkové náklady?
Celkové náklady spojené s opravou veřejného osvětlení, poškozeného při dopravních nehodách, se ročně pohybují kolem jednoho a půl milionu korun.

Dochází i k destrukci sloupů?
Zásahy dle rozsahu škody nejsou rozlišovány. Ve většině případů dochází k destrukci stožáru, kdy je nutná kompletní výměna prvků veřejného osvětlení. To znamená nový základ stožáru, nový stožár, nová svorkovnice, nové vyložení se svítidlem, včetně opravy zemního kabelového rozvodu.

Jak se postupuje při náhradě škody?
Každou nahlášenou škodu prověříme, opravíme, vyčíslíme výši opravy a uplatňujeme dle registrační značky vozidla u dané pojišťovny.

Jsou případy, kdy se viníka nepodaří odhalit?
Ano. Tyto případy jsou hlášeny Policii České republiky. Město Ostrava následně uplatňuje úhradu nákladů spojených s opravou u smluvní pojišťovny na základě našich podkladů.