Trendem je přechod k zážitku. Spousta atrakcí a aktivit je spíše statického charakteru, zejména pak muzea, hrady nebo zámky. A lidé touží po zážitku. Chtějí si to prožít, osahat, nejlépe cítit všemi smysly, takže taková normální klasická prohlídka s průvodcem moc nestačí. Je třeba výklad například doplnit různými muzikanty nebo herci v kostýmech. Prostě něčím netradičním, co v návštěvnících zanechá opravdu zážitek.

Na památky dnes chodí i nová generace „digitálních dětí“. Liší se v něčem jejich nároky?

Děti jsou v nové generaci náročnější a mnohem více se pídí po informacích. Vyrůstají s chytrými telefony a tablety, a pokud si něco nemůžou osahat třeba prostřednictvím digitálních technologií, tak to pro ně není moc in. Umí si informace strašně rychle najít a chtějí nějakou rozšířenou realitu třeba že se podívají do minulosti.

Jaké novinky se například chystají?

Tento rok je slavíme sto let příběhu od vzniku Československa. Agentura CzechTourism to pojala jako celorepublikové téma a připravují aktivity v souvislosti s tímto tématem. Opět se chystají třeba jízdy parní úzkorozchodkou na Osoblažsku, které se již těší velkému zájmu.

Se kterou památkou se pojí podle vás nejzajímavější příběh, která může návštěvníky lákat?

Myslím si, že nejsilnějším příběhem je spojení Beethovena a zámku Hradec nad Moravicí. Lidé mohou navštívit zámek, kde Beethoven skládal, pobýval a pobíhal. Traduje se i legenda, že za bouřky běhal po zahradách a při tom skládal svoji slavnou Devátou symfonii. Hradec nad Moravicí je jednou z hlavních atrakcí Moravskoslezského kraje a Beethovena zná opravdu celý svět.

Markéta Sulková