Dostavba čtyřproudové Místecké ulice, která v samém centru města přechází v kapacitně poloviční Cingrovu ulici a řeší se už přes dvacet let, je na dohled! Město dlouhodobě nesouhlasilo s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) prosazovanou protihlukovou stěnou, když se však obě strany dohodly na alternativě, nabrala jednání rychlý spád.

Generální ředitel společnosti Residomo Jan Rafaj při rozhovoru pro Deník.
Byty po OKD prodány. Pro nájemníky se nic nemění, říká ředitel firmy Residomo

Výsledkem bude esteticky příznivější tunel, z jedné strany otevřený. Město jej nazývá galerií. „Na rozdíl od protihlukové stěny netvoří prostorovou bariéru, a naopak při splnění hlukových limitů rozšiřuje veřejný prostor,“ řekl Deníku primátor Ostravy Tomáš Macura s tím, že na toto řešení dostavby Místecké ulice si město nechalo na své náklady zpracovat investiční studii.

VizualizaceZdroj: MMO
PRODLOUŽENÁ MÍSTECKÁ počítá s otevřeným tunelem v místě dnešní Cingrovy ulice, lávkami pro pěší, okolní zástavbou (modré objekty) i parkovou úpravou. Vizualizace: MMO

Na konci listopadu pak primátor, spolu s krajským náměstkem pro dopravu Jakubem Unuckou zamířil do Prahy na jednání s ŘSD a ministrem dopravy, kde bylo rozhodnuto, že příprava bude pokračovat tímto směrem. ŘSD nyní zkoumá efektivitu stavby.

Stavba za miliardu

V ideálním případě, který je v české legislativě spíše zbožným přáním, by asi za tři roky mohl být kompletní projekt se všemi povoleními a ve stejném roce by se mohlo začít stavět. „Realizace by mohla trvat dvě stavební sezóny,“ odhaduje primátor, který má v tomto volebním období na starost i dopravní resort.

Mistrovství světa hokejistů do 20 let, semifinále: Švédsko - Rusko, 4. ledna 2020 v Ostravě. Na snímku fanoušci.
Švédský novinář označil Třinec za nudné město. Radnice si z toho nic nedělá

„Nová“ Místecká, kterou spravuje ŘSD, podle studie vychází předběžně na 1,28 miliardy korun. Město by se na tom podílelo 195 miliony korun, zbytek by – s předpokládaným využitím evropských dotací – zaplatil prostřednictvím ŘSD stát.

„Finanční podíl města odpovídá ceně stavebních objektů bezprostředně nesouvisejících s vlastní komunikací,“ vysvětlil Macura s tím, že město by spíše investovalo do okolních úprav.

Podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého se prozatím počítá na finančním zapojení Ostravy i ŘSD. „Nyní se aktualizuje ekonomické posouzení, zpracovávají se připomínky, probíhají další jednání,“ řekl Studecký.

Estetické řešení

Pro Ostravu má prodloužená Místecká jednu z nejvyšších priorit v dopravě pro následující roky. I proto si na její podobě dává záležet. Polootevřený tunel je toho výsledkem.

Náměstí Ostrava -Jih po první etapě dokončené proměny.
OBRAZEM: Náměstí Ostrava-Jih je otevřeno! Jak se vám líbí?

„Aktuální řešení počítá s tím, že v úseku ulic 28. října až Hornopolní zastřeší Cingrovu ulici v šířce čtyř jízdních pruhů polootevřená železobetonová galerie – částečně zapuštěný tunel, který bude ze strany od železnice odkrytý a bude do něj pronikat světlo a docházet v něm k přirozenému větrání,“ přiblížil podobu tunelu Tomáš Macura.

Střecha tunelu v délce přibližně 460 metrů podle něj nabídne parkovou úpravu, vhodnou k relaxaci a umožní pohodlný přesun chodců do centra města. To je dnes přes Cingrovu ulici a železniční trať spíše zbožné přání.

Slavnostní otevření stadionu Bazaly, 2. prosince 2019 v Ostravě.
Nové Bazaly. Ostrava se dnes pyšní unikátním fotbalovým centrem za 435 milionů

„Zásadním problémem předchozích návrhů byla hlučnost, přičemž tento projekt vedle jejího snížení omezí také emise z dopravy, rozšíří kvalitní veřejný prostor a odstraní bariéry,“ dodal Macura.

Mínus jedna odbočka

Technické řešení tunelu bude mít za následek zrušení jednoho ze dvou odbočení na Místeckou. „Nyní se dá sjet ze Senovážné a Nemocniční ulice, tady holt zůstane jen jedno odbočení, ještě se uvidí které,“ řekl Deníku náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka, podle významu silnic i prvotní vizualizace to vypadá, že „černého Petra“ si vytáhne Nemocniční.

„Důležité je, že se Místecká bude stavět opravdu v horizontu několika málo let, méně než pěti,“ potvrdil Unucka, jenž kvitoval také podobu tunelu.