Občanská iniciativa za dostavbu prodloužené Rudné v Ostravě ve svém prohlášení píše, že se „rozhodla déle nepřihlížet neschopnosti státu dokončit stavbu“, a vyzývá k blokádě důležité dopravní tepny v Porubě. „Akci jsme ale odložili kvůli informaci, že se má ulice 17. listopadu v místech, kde jsme protest naplánovali, opravovat. Když jsme si ověřili, že se tato informace nezakládá na pravdě, bylo už pozdě blokádu v řádném termínu ohlásit úřadům,“ vysvětluje za iniciátory Eliška Konieczná.

V kauze navíc dochází k posunu poté, co ministerstvo životního prostředí vydává kladné stanovisko v procesu vyhodnocení vlivů stavby na životní prostředí (EIA). „Přerušené stavební řízení tedy může pokračovat. Již v pátek 1. prosince jsme příslušným úřadům doručili toto závazné stanovisko,“ oznámila včera Nina Ledvinová z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR. Povolení na hlavní trasu má vydat kraj, na zbytek pak porubská radnice.

„EIA je jedna věc, stavební povolení druhá. Naše aktivity nekončí, v lednu se sejdeme a dohodneme náhradní termín blokády,“ tvrdí zástupkyně občanské iniciativy, jež se profiluje striktně apoliticky a sdružuje členy různých stran, jakožto politicky nečinné.

Na druhé straně, spolek Skalka v čele s inženýrem architektem Dušanem Richtárem, bojující proti stavbě prodloužené Rudné, nadále mlčí. Sporných 414 metrů pozemku chce ŘSD ČR podle své mluvčí Ledvinové každopádně co nejdříve vyvlastnit!

Konec průtahům ovšem nemusí být ani po vyvlastnění „břemene“, dotčení se totiž mohou odvolávat a soudit. „Udržování stavby stojí okolo dvou milionů korun měsíčně. Protahují se bankovní záruky a navyšují náklady na stavební personál i stroje,“ uzavírá správkyně stavby komunikace I/11 Renata Šimáčková z ŘSD ČR.

Chvíli před uzávěrkou přichází vyjádření Richtára. Bohužel v něm neodpovídá na otázky, jak hodnotí nynější dění okolo prodloužené Rudné, je-li stále proti jejímu dokončení, zda mu kauza komplikuje profesní i soukromý život a jak se mohou obvyvatelé Poruby přidat ke spolku Skalka…

„S ohledem na skutečnost, že je proti mé osobě vedena negativní kampaň, nebudu odpovídat,“ uvádí Richtár. Poukazuje rovněž na zprávy v médiích, že jsou „opakovaně vedena jednání“, na nichž se nedokážou zastánci a odpůrci prodloužené Rudné dohodnout. „Jen pro informaci veřejnosti uvádím, že jsem k žádnému jednání nebyl vyzván a žádná neprobíhají,“ dodává Richtár.

Klimkovičtí nadšeni nejsou

Dobrá zpráva pro Porubu, špatná pro Klimkovice. Tak komentoval starosta lázeňského města Zdeněk Husťák vydání souhlasu EIA k prodloužené Rudné. Klimkovičtí totiž toto řízení nepřipomínkovali a očekávali, že „příslušné orgány zohlední“ jejich požadavky. Zdejší obyvatelé zejména pak z části Václavovice chtěli zákaz sjezdu kamionů z Rudné do Klimkovic, zabezpečení chodců na silnici 647 a vybudování protihlukových bariér u této komunikace, stejně jako opatření proti dalšímu hluku a emisím. Zatím jim nikdo nevyhověl.

V těchto místech vznikne světelná křižovatka pro napojení outletového centra na Hlučínskou ulici.
U mostu přes řeku Odru vznikne světelná křižovatka