„Stavba je dokončena. Samozřejmě kromě úseku 414 metrů bez stavebního povolení a vyvlastnění věcných břemen…“ líčí Nina Ledvinová, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR.

Vše na téma
VOLBY 2018 v Ostravě najdete zde

Tato instituce nadále usiluje o vyvlastnění sporného pozemku ve prospěch stavby. „Jsme ochotni investovat i do dražší varianty protihlukové stěny. Pokud by to pochopitelně znamenalo urychlení i vyřešení celého procesu,“ uvádí Ledvinová.

Bariéra proti hluku od aut s „lepšími“ parametry patří k požadavkům hlavního odpůrce stavby Dušana Richtára.

Zřejmě posledním děním okolo silnice I/11 (pomineme-li květnovou demonstraci za její dokončení, z níž si stejně spolek Skalka nedělá těžkou hlavu) je zpráva o auditu vyvolaném ministerstvem financí.

Z jeho výsledku vyplývá, že se „ani nedá předpokládat“, kdy bude toto dílo hotovo.

Auditoři tvrdí, že ŘSD mohlo vědět o dřívějším zatížení oněch 414 metrů na pozemku č. 2950/10 věcnými břemeny i jejich zápisu do katastru… ale neohradilo se.

A to snad už v roce 2009! Na věcná břemena upozorňuje firma INKOS zajišťující technické podklady stavby v roce 2013.

Na podzim 2018 se Prodloužená Rudná stává volebním tématem doslova všech stran a hnutí na úrovni obvodů i města, což potvrzuje i anketa Deníku s lídry nejvýznamnějších stran. „Docela by nás zajímalo, koho budou nakonec odpůrci ze spolku Skalka volit, když k prioritám politiků patří zprůjezdnění této komunikace,“ říkají obyvatelé v Porubě.

Ještě před volbami se každopádně chystá happening poukazující na absurditu celé kauzy.

K TÉMATU

Ve čtvrtek na silnici I/11 vyrážejí lidé na všem, co má kola či kolečka (tedy mimo motorových vozidel). Od 17 do 19 hodin jim patří vyhrazený úsek Prodloužené Rudné. Kdo chce jezdit, musí mít helmu!

OČIMA LÍDRŮ

Lukáš SemerákLukáš Semerák (Ostravak)
Investorem stavby je stát, nikoliv město. V době přípravy stavby to mohlo být řešení… Dneska bych to už neudělal. Jednání trvala několik let a nikam nevedla. Běží vyvlastňovací řízení, soustřeďme se na to, ať brzy úspěšně skončí. Obecně by tento krok založil nebezpečný precedent vydírání investora. Spíše bych se zamyslel nad opačným krokem, a sice na domáhání se náhrady za stav, kdy lidem pod okny zbytečně jezdí těžká doprava. Chce to důkladný právní rozbor, ale takovéto obstrukční jednání by nemělo zůstat bez důrazné odezvy.

Zdeněk NytraZdeněk Nytra (ODS)
Krajský úřad se o odkup věcných břemen v tomto případě (pozemky jsou v majetku ŘSD, ale jaksi se zapomnělo vyplatit i věcná břemena) pokoušel, ale neúspěšně. Nemám aktuální informace o stavu a nemá je ani veřejnost. Problémem jsou denně zasaženy deseti tisíce Ostravanů a problém také výrazně paralyzuje Porubu. Odblokování situace okolo pana Richtára musí být pro Ostravu absolutní priorita a stát za pomoci místní politické reprezentace by měl udělat cokoli, pochopitelně v rozumných mantinelech, aby mohla být stavba dokončena.

Tomáš MacuraTomáš Macura (ANO)
Na Prodlouženou Rudnou se mě lidé ptají neustále. Přitom se jedná o investici státu, konkrétně Ředitelství silnic a dálnic, kde město nemá žádnou přímou roli. Již dříve, a to v zájmu urychlení stavby, jsme pro ŘSD vykoupili pozemky v hodnotě desítek milionů korun, snažili jsme se také přispět k nalezení dohody. A konkrétně k dotazu. Pominu-li nyní otázku praktického provedení takové „výplaty“, tak ano, vyplatil bych jej, ale za férovou cenu. V pohledu na to, co je férová cena, se ale obě strany zatím liší.

Zbyněk PražákZbyněk Pražák (KDU-ČSL)
Je s podivem, že tak potřebná stavba neměla už při zahájení dořešeny majetkové konsekvence a že už tak po mnoho let někdo může kvůli ,páru metrům’ blokovat její dokončení. Na vyplacení spravedlivé ceny za svůj pozemek má pan Richtár samozřejmě nárok. Obávám se však, že v otázce je slovo „vyplatil“ míněno jako „přeplatil“. A s tím bych už problém měl, navíc neznám aktuální cenové požadavky. Nerad bych, abychom se dostali do situace hledání menšího zla. Obávám se, že toto může být takový případ.

Patrik HujdusPatrik Hujdus (Nezávislí)
Co jiného nám zbývá? Pokud by to ukončilo všechny obstrukce ze strany odpůrců stavby, tak to vidím jako jedinou možnou a hlavně rychlou cestu, jak se posunout v problematice Prodloužené Rudné dále. Cena by ovšem měla být kompromisem, pan Richtár by totiž neměl nikoho vydírat. Fakticky platíme za chyby minulé politické reprezentace, která nás do této situace dostala.

Martin JuroškaMartin Juroška (KSČM)
Město o tom rozhodovat nebude, ale stát by měl pozemek buď urychleně vyvlastnit, a pokud to nedokáže, tak by měl panu Richtárovi zaplatit požadovanou cenu. Prodloužená Rudná je pro město životně důležitá. Věčně ucpaná Opavská a 17. listopadu a pomalu posunující se kolony vytvářejí značné znečištění ovzduší, zhoršují dopravní situaci v Ostravě a snižují životní komfort zejména v Porubě. Otázka je, co to máme za stát, který nedokáže vyřešit takto důležité věci.

Jiří SrbaJiří Srba (ČSSD)
Pro dokončení této stavby hodláme jednoznačně udělat cokoliv! Neustálé zastavování a obnovování prací je finančně náročné a v podstatě se tímto docílí pouze prodražování stavby a protahování každodenních kolapsů v dopravě. Prodloužená Rudná se musí okamžitě dokončit.

David WitoszDavid Witosz (Piráti)
Chyba je zejména ve špatné legislativě, na kterou samotné město nemá vliv. A i proto jsme, my Piráti, byli u novely zákona 416 o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Ta je již v platnosti a do budoucna má předcházet případům jako je právě Prodloužená Rudná. Pokud se jedná o vyplacení z pozice města, tuto možnost bychom museli konzultovat s opozicí. A to s argumentem, že stát, potažmo město, ve výsledku vyjde výkup levněji než současný stav. Pro nás byly silácká prohlášení zastupitelů města obyčejným blafováním, které měl pan Richtár okamžitě prokouknuté…