Ačkoliv má Strabag na dostavbu klíčového tahu, který výrazně ulehčí situaci v Porubě, rok a půl, podle vedení Moravskoslezského kraje existuje nepsaná dohoda o okamžitém nástupu na stavbu.

Pokud se neobjeví neočekávané komplikace, mohla by první auta po dostavěné silnici jezdit už na konci roku.

„Začít stavět se může v podstatě ihned. Jedu nyní do Prahy, abychom se o tom ještě pobavili s ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem a firmou Strabag,“ řekl hejtman Ivo Vondrák s tím, že Moravskoslezský kraj zastával v otázce prodloužené Rudné roli mediátora a snažil se přivést k jednacímu stolu zástupce spolku Skalka s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD).

JABLKO SVÁRU

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Jakuba Unucky trvalo dva roky, než spolu obě strany, předchozími (ne)jednáními notně znesvářené, začaly jednat. „Bylo třeba ŘSD přesvědčit, že protihluková stěna je skutečně to, co dostavbu brzdí. A tak tomu skutečně bylo. Když ŘSD navrhlo takovou stěnu, jakou lidé požadovali, vše se tím odbrzdilo,“ uvedl Unucka.

Spojnice Rudné a Francouzské ulice povede v místě stávajících provozoven. Práce vyjdou podle odhadu na 114 milionů korun a vyžádají si vybudování dvou kruhových objezdů pro lepší spojení s ulicí Nad Porubkou.
Pomůže Porubě propojení Rudné a Francouzské ulice?

Realizovaná protihluková stěna bude nakonec šest metrů vysoká a několik desítek metrů dlouhá. Obdobné provedení protihlukové stěny se nachází například v Třinci. Dušan Richtár a spol. Měli požadavky také na podobu lávky přes prodlouženou Rudnou. Zajímavostí je, že lávka se bude stavět vedle silnice a v průběhu jediného dne se nad ní strojově nasune.

Kraj naopak popřel dřívější spekulace, že cena za výkup věcných břemen se vyšplhá do milionových cifer. „Došlo k jejich odkoupení za státem stanovenou obvyklou výši, což je pár desítek tisíc korun,“ řekl Unucka, podle něhož byla „špunt“ skutečně jen protihluková stěna.

VYSVOBOZENÍ

Strabag už dnes dopoledne navezl na staveniště techniku a stavební buňky a je připraven začít s dostavbou. Firma se dokonce měla vzdát některých zakázek, aby nyní měla volnou kapacitu právě na rychlou dostavbu prodloužené Rudné. „Pevně věřím, že tak velká a silná firma dokáže stavbu do zimy stihnout,“ nepochybuje krajský náměstek.

Ostravská část dálnice. Ilustrační foto.
Prodloužená Rudná dostala zelenou. Ostravskou dálnici budou stavět znovu!

Samotná dostavba vyjde asi na 200 milionů korun, tedy částku, za jakou byla dostavba vysoutěžená už v roce 2008. Nová silnice výrazně ulehčí situaci v porubských ulicích 17. listopadu a Opavská. Právě dvoukilometrový úsek od křižovatky těchto ulic po Rudnou jezdívají řidiči ve špičkách běžně i půl hodiny a ke Globusu v Opavské ulici ještě déle. S novou silnicí se jízda ve špičkách zkrátí až o několik desítek minut a dopravu zejména odkloní z obydlených částí Poruby.

K TÉMATU

Prodloužená Rudná aneb Jak šel čas
2010 – začíná výstavba prodloužené Rudné, probíhají výkupy pozemků a jednání o věcných břemenech
2015 – vstupuje v platnost nový zákon o životním prostředí, zpracovává se studie EIA (vliv na životní prostředí), veškerá stavební řízení se pozastavují a začíná nekonečné kolečko slibů s termíny dostavby
2017 – koncem roku projekt získává souhlasné stanovisko EIA
2017 – ŘSD zahajuje vyvlastnění pozemků a zaznívá slovo „donekonečna“. Moravskoslezský kraj vstupuje do role prostředníka a snaží se přivést obě strany k jednání
2019 – dochází ke zrušení starého stavebního povolení a v srpnu i k vydání nového, které už zohledňuje technické požadavky odpůrců stavby. V září nabývá stavební povolení právní moci a začíná dostavba 414 metrů dlouhého úseku