Na základě návrhu ministerstva životního prostředí (MŽP) prodloužená Rudná od středy nepatří do seznamu prioritních staveb, u nichž není potřeba opakovat zrychlený proces posouzení vlivu na životní prostředí (takzvaná EIA) a s jejichž výstavbou by se podle ministra dopravy Dana Ťoka mělo začít v příštím roce.

Údajně lze dokončení dálničního přivaděče mezi Ostravou a Opavou docílit rychlejší cestou, a to takzvaným zjišťovacím řízením.

„Menší stavby mohou místo běžného EIA, jehož opakování by bylo časově náročnější, absolvovat pouze toto zjišťovací řízení," tvrdí mluvčí ministerstva dopravy (MD) Tomáš Neřold.

S tímto řešením ale MD v Moravskoslezském kraji nepochodilo.

„Podle našeho názoru ministerstvo neví co s pozemkem pana Richtára a snaží se problém hodit na kraj," kontruje náměstek hejtmana pro dopravu Daniel Havlík v odkazu na problém s výkupem čtyřsetmetrového úseku, který brání dokončení čtyřproudové silnice.

OČEKÁVAJÍ PROBLÉMY

„Uděláme tedy zjišťovací řízení. Snad se ale nebude opakovat častý problém, tedy že MŽP potřebný souhlas stejně nevydá," míní Daniel Havlík s tím, že hejtman Miroslav Novák stále čeká na odpověď na dopis, který byl adresován na zmíněná ministerstva i premiérovi Bohuslavu Sobotkovi.

„Chceme uvedení důvodů a logických argumentů a ujištění, že prodloužená Rudná skutečně bude hotová v příštím roce, jak nás o tom MD přesvědčuje. My si tím totiž vůbec nejsme jistí," obává se Havlík.

Na absenci komunikace ze strany ministerstva dopravy si stěžuje i Sdružení pro výstavbu komunikace I/11-I/57. „Takhle se pracovat prostě nedá," láteří Martin Dostál, tajemník sdružení, a jeho předsedkyně Zdeňka Jordánová dodává: „Z rozhodnutí vlády jsem zklamaná. Bohužel jsme prohráli. Mrzí mě, že se s námi z MD a MŽP vůbec nikdo nebavil. Mohli jsme si vše v klidu vyjasnit a společně zvolit optimální postup."

HOTOVO V PŘÍŠTÍM ROCE

Hejtman Miroslav Novák proto v rozhodnutí o provedení zjišťovacího řízení vidi obrovská rizika a problémy, o kterých uvedená ministerstva vědí, jen je podle něj nechtějí veřejně říct. „Šlo nám pouze o to, aby se stát nezbavoval možnosti využít zrychleného režimu EIA. Mrzí mne, že vláda nevzala v potaz naše argumenty," dodává hejtman.

Navzdory této velké vlně nevole MD slibuje, že prodloužená Rudná bude uvedena do provozu už příští rok. „Dle informací, které jsem z MD obdržel, bude prodloužená Rudná zprovozněna v listopadu 2017," připojil se na sociálních sítích do debaty rektor VŠB Ivo Vondrák. Jedno je předem jisté, s pochopením se u veřejnosti setká jen ta strana, jejíž slova se ukážou jako pravdivá. Druhá upadne v nemilost.