Dva roky trvala stavba Prodloužené Ruské ulice v Dolní oblasti Vítkovic. V pondělí byla slavnostně otevřena veřejnosti. Přinést by měla především řešení dopravní a technické infrastruktury i snadnější přístup k objektům v této industriální lokalitě. Ta se díky ní stane přirozenou součástí městského prostoru. Komunikace zpřístupní turistické atrakce a zároveň je oddělí od sousedních výrobních hal.

Prodloužená Ruská je otevřena veřejnosti.

„Otevření Prodloužené Ruské je pro Ostravu významnou událostí. Občanům a návštěvníkům města otevírá nový městský veřejný prostor s památkami nevyčíslitelné historické hodnoty a unikátním centrem vědy a techniky, který slouží také jako místo konání významných kulturních a společenských akcí," zdůraznil ostravský primátor Tomáš Macura.

Příjezd bude jednodušší

Podle Milana Šlahorka, pravidelného návštěvníka Dolní oblasti Vitkovic, přinese otevření Ruské ulice hlavně pohodlný příjezd. „Od té doby, co byl vjezd z Ruské ulice uzavřený, museli jsme to složitě objíždět po Místecké a přes Důl Hlubina. Teď to bude o mnoho jednodušší. Těším se také na to, až bude postaven kruhový objezd, díky kterému se dostaneme rovnou ke Karolině," řekl Milan Šlahorek.

Projekt Prodloužené Ruské a Vítkovické ulice bere na vědomí právě i budoucí dopravní propojení s oblastí Karoliny a napojení na výhledově budovanou okružní křižovatku Místecká, Vítkovická a Železárenská. Deníku to potvrdila mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská. „V trase komunikace je také vynechána rezerva pro budoucí tramvajovou trať. Tato plocha je nyní zadlážděná a slouží pro parkování," uvedla Andrea Vojkovská a doplnila, že celková délka všech nových a rekonstruovaných místních komunikací je 1,18 kilometru.

Zastavěno je 4,21 hektaru regenerovaných a revitalizovaných pozemků, na kterých vznikly vedle vlastních komunikací i chodníky, ozelenění a štěrkové plochy. Projekt Prodloužené Ruské ulice vychází z urbanistické studie architekta Josefa Pleskota.

Prodloužená Ruská je otevřena veřejnosti.

Neznámé chodby a tunely

Celkové náklady se vyšplhaly na 188,7 milionu korun. Z fondů Evropské unie je hrazeno až 85 procent nákladů. Zbytek zaplatil investor stavby, kterým je město Ostrava.

Projekt byl nákladný, byly nutné demolice a přeložky sítí, a také složitý kvůli nutnosti koordinace stavebních prací s výrobním provozem Vítkovice Gearworks, VTK Group a se stavbami v Dolní oblasti Vítkovice Velkým světem techniky a horkovodem. V průběhu výstavby byly práce dvakrát přerušeny na čtrnáct dní kvůli konání hudebního festivalu Colours of Ostrava.

"Zajímavostí je, že během stavby byly na její trase nalezeny neznámé chodby, tunely a cesty pod komunikací bez jediné evidence," dodala mluvčí Vojkovská.