Vůbec první odbavovací systém tohoto typu v Česku bude zprvu dostupný pouze v ostravské hromadné dopravě a fungovat bude na už zažitém systému karty ODISky. Cestující pouze přiloží svou bezkontaktní bankovní kartu ke žlutému terminálu ve vozidle. „Pokud cestující jede méně než deset minut a kartu při výstupu k terminálu opět přiloží, bude mu započtena jen cena levnější nepřestupní jízdenky, v opačném případě při výstupu už kartu přikládat nemusí a započítá se mu dražší přestupní varianta," uvedl Miroslav Albrecht, mluvčí Dopravního podniku Ostrava (DPO), který novinku připravil spolu se společnostmi Koordinátor ODIS (KODIS), Visa Europe, ČSOB, XT-Card a Mikroelektronika.

NEJLEVNĚJŠÍ VARIANTA

Systém je navržen tak, že z účtu se platba odečte až souhrnně za uplynulý den, takže lidé vždy cestují za nejvýhodnější cenu. „Pře-kročí-li součet jízd částku, kterou by cestující zaplatil za celodenní jízdenku, bude mu zaúčtována pouze tato v hodnotě osmdesáti korun," uvedl jednatel společnosti KODIS Aleš Stejskal s tím, že například i dvě nepřestupní jízdenky systém automaticky zpětně přepočítá na jednu přestupní, která je výhodnější.

Systém je navržen tak, aby zejména nahodilí cestující, kteří nevyužívají pásmových výhod, nemuseli ke své cestě nic zjišťovat a nikde volit z nabídky. Systém má být navržen tak, že rozpozná každé přiložení karty navíc, takže se nemůže stát, že by cestující nevěděl, co má v danou chvíli dělat.

BEZPEČNÝ SYSTÉM

Akceptovány budou všechny bezkontaktní kreditní i debetní karty VISA a MasterCard, pro potřeby daňových dokladů či reklamací bude zřízeno webové rozhraní, kde lidé najdou také přehled všech přiložení svou kartou k terminálu. Z hlediska bezpečnosti systém splňuje nejpřísnější požadavky, stejně jako například terminály v supermarketech.

BANKOVNÍ KARTU stačí jen krátce přiložit k terminálu, který její načtení vizuálně i zvukově potvrdí.

Na jednu bankovní kartu systém prozatím neumožňuje přibírat spolucestující, znemožněny navíc budou podvody, kdy by si lidé kartu „pípli" až při zpozorování kontrolora. „Revizor bude vybaven speciální kartou, kterou celý systém ve vozidle zablokuje, a cestující vyzve k přiložení bankovní karty ke svému zařízení," informoval vedoucí odboru řízení příjmů DPO Jaroslav Šimčík. Zástupci DPO uvedli, že do budoucna by chtěli omezit existenci klasických papírových jízdenek, popřeli tak spekulace, že by tento systém byl pro některou ze stran nevýhodný.

CELOKRAJSKÁ VIZE

Jak předestřel náměstek hejtmana pro dopravu Daniel Havlík, do konce roku 2018 bude systém zaveden v celém kraji. „Předpokládám, že už od prosince 2017 by mohli přibýt další dopravci, schválí-li to krajští zastupitelé, tak zřejmě Karvinsko či Orlová, možná také Jablunkovsko, Třinecko a Českotěšínsko," doplnil za KODIS Aleš Stejskal.

„Často jsme slýchali, že to může fungovat jen v Londýně, ale v Ostravě jsme našli partnera, který měl stejné ambice jako my," přiblížil zrod systému František Jungr z karetní asociace Visa s tím, že bankovní kartu u nás vlastní 95 procent lidí starších 15 let a systém je tedy vnímán jako krok kupředu. Do roku 2018 podle něj chce tuto službu v MHD zavést také Praha. Ostravě už ale tento jedinečný primát nikdo nevezme.