Pravidelní řidiči odpočítávající dny do konce zhruba dvouleté opravy už si jistě všimli, že práce na prvním mostě pomalu finišují. Tato etapa ostatně měla 17. prosince skončit a s několikadenním zpožděním se tak i stane.

Na mostě ve směru do Poruby už zbývá dokončit pouze odvodňovací žlábek z litého asfaltu kolem říms. „Po dokončení můžeme pouštět provoz!“ vyhlásilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) prostřednictvím Deníku.

Práce, jež začaly letos v lednu, jsou však teprve v polovině. Po demolici a kompletní výstavbě nového mostu se totéž udá v protisměru v případě mostu směrem na Havířov, Karvinou a Český Těšín.

„Převedení dopravy na dokončenou polovinu je plánováno na první dny roku 2023,“ uvedl mluvčí ŘSD Miroslav Mazal s tím, že úprava v řízení provozu bude jednoduchou záležitostí – silničáři pouze přehodí kužely a bezprostředně poté začnou demoliční práce na druhém mostu.

Po opravě bez svodidel!

Oba mosty nově oddělují betonové citybloky, ty jsou však jen dočasnou záležitostí kvůli zachování bezpečnosti.

„Citybloky na dokončeném mostě budou jen provizorně po dobu demolice a výstavby druhého mostu, po dokončení obou mostů nebude mezi jednotlivými mosty žádné svodidlo,“ informoval o chystané novince na mostech Miroslav Mazal. Dosud totiž oba mosty oddělovala svodidla, v posledních letech byla vozovka kvůli havarijnímu stavu mostů dokonce ještě zúžena o silniční kužely.

Otázka, která nyní kvůli kolonám tvořícím se v exponované časy zajímá motoristy nejvíce, zní, zda se silničářům daří držet termín oprav. Stanoven byl na dva roky s tím, že zainteresovaní budou dělat co nejvíce proto, aby práce skončily rychleji. Aktuálně mají silničáři nepatrný skluz.

„Kvůli počasí došlo k mírnému zdržení harmonogramu, ale v průběhu roku 2023 bude druhý most zdemolován a znovu postaven. Zhotovitel je připraven a díky zkušenostem z první poloviny opravy ví, s čím počítat,“ popsal určitou výhodu pro druhý „poločas“ Miroslav Mazal.

Kdy opravy skončí?

Při demolici a výstavbě nového mostu podle něj silničáře nezastihlo nic neočekávaného nebo překvapivého. „Vše de facto odpovídalo stavu z prohlídek a diagnostik, které byly prováděny před samotnou projekcí a rekonstrukcí,“ dodal mluvčí ŘSD. Předpokládaná cena opravy je nadále plánovaných 239 milionů korun bez DPH.

Termín dokončení stavební firmou Inženýrské a dopravní stavby Olomouc zůstává stanoven na druhou polovinu příštího roku, blíže jej nyní nelze upřesnit. Na krajském úřadu je navzdory dvouletému harmonogramu uzavírka pro druhou etapu nahlášena do 21. července 2023. Vozidla nad 3,5 tuny musejí staveniště objíždět úplně, pro osobní vozidla a hromadnou dopravu platí zúžení do jednoho jízdního pruhu.