„Před jedenácti lety došlo ke zřícení oděvní továrny v Bangladéši, kde v troskách zahynulo 1130 lidí. V přímé reakci na tuto tragédii vznikla v Londýně mezinárodní iniciativa Fashion Revolution, jejímž cílem je zvyšovat povědomí veřejnosti o tom, jak módní průmysl funguje, a jaký negativní dopad přináší,“ vysvětlila za organizátory Thi Nam Binh Ninhová.

Černá louka začala v této souvislosti pořádat festival udržitelné módy a začala oslovovat podnikatele, firmy, organizace, spolky i jednotlivce působící v dané oblasti. Část haly tudíž zaplnili vystavovatelé nabízející originální výrobky, mnohdy „předělávky“ ze starých či nevyužívaných kousků a nechyběl second hand s nabídkou vycházející zejména z osmdesátých a devadesátých let minulého století.

Třeba tričko z turné heavymetalové ikony Judas Priest mimochodem vyšlo i na 1466 korun, což zrovna neladilo s prohlášením jiného charitativního obchůdku s použitými oděvy: „Každým dalším zbytečným rokem ve vaší skříni ztrácí oblečení na ceně!“

Vedle naopak upozorňovali, že „Oděvní průmysl je hned po těžebním druhým nejšpinavějším průmyslem na světě“. Ostatně, podmínkou účasti na ReFashandě bylo zaměření vystavovatelů právě na udržitelnost, recyklaci či upcyklaci. Zapadl do toho též nový trend swapování, čili výměny oděvů – zákazník či zákaznice donesli něco svého nepotřebného a vybírali si do šatníku nové.