VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Revoluce v údržbě silnic. Mají se řidiči v Ostravě bát nadcházející zimy?

/FOTOGALERIE, ROZHOVOR K TÉMATU/ Letošní zima na silnicích první třídy vyvolává velké obavy. Z rozhodnutí státu je budou vůbec poprvé udržovat soukromé firmy. Dopravní experti se děsí, co to v případě sněhových kalamit přinese. Lidé budou v zimě asi častěji vídat silničáře, jak po některých neupravených cestách projíždějí se zvednutými radlicemi, když se přemisťují odklízet sníh na své úseky.

21.11.2017
SDÍLEJ:

Předseda dozorčí rady Ostravských komunikací Josef Babka v rozhovoru pro Deník popsal hned několik scénářů, s nimiž se lidé na silnicích mohou letos v zimě setkat.Foto: Deník / Sonnek Pavel

Včera v noci napadl první sníh. Odpověď na otázku, jak jsou na něj silničáři připraveni, je ale zatím nejasná a v oblasti teorie.

Letos totiž nejen řidiče čeká zásadní změna silnice první třídy a rychlostní komunikace v krajském městě už nebude pro stát udržovat společnost Ostravské komunikace, ale sdružení firem v čele s Eurovií. Rozhodlo tak ministerstvo dopravy, které si od nových zakázek, vypsaných v jednotlivých krajích, slibuje finanční úsporu.

Co to znamená v praxi? Pokud se naplní obavy odborníků, pak to, že na silnicích druhých a třetích tříd se bude jezdit komfortněji, zatímco silnice první třídy (v Ostravě to jsou ulice Místecká, Rudná, Opavská a také části Plzeňské, Fryštátské a Sokolské) mohou být paradoxně nesjízdné.

„Celý tendr považujeme za špatný. Budeme usilovat o jeho zrušení. Máme oprávněné pochybnosti, že firmy nebudou údržbu zvládat,“ říká ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák a primátor Ostravy Tomáš Macura na to stát upozorňovali společným dopisem už v létě, ale nepochodili.

Z čeho pramení obavy prakticky všech, jichž se zimní údržba na silnicích první třídy doposud týkala? „Podstata zakázky je taková, že i když stroje nebudou jezdit, firma přesto inkasuje finance,“ vysvětluje ředitel Ostravských komunikací Daniel Lyčka.

Podle jeho slov navíc nová smlouva nezohledňuje pojmy jako například preventivní posyp proti ledovce, v kontraktu je pouze povinnost vyjet do terénu do třiceti minut od zjištění závady. „Také chybí přesné označení, co je závadou myšleno,“ obává se Lyčka.

NENÍ DŮVOD K PANICE

Ředitelství silnic a dálnic ale nabádá ke klidu. „Není potřeba se znepokojovat, uzavřená smlouva pojem preventivní posyp zná a výslovně ho připouští,“ říká mluvčí ŘSD Nina Ledvinová, podle níž budou firmám při mírné zimě hrazeny režijní náklady a při tuhé zimě zase odvedené výkony.

Také Eurovia se dušuje, že na zimu jsou firmy připraveny. „Za výhodných finančních podmínek jsme nabídli nejlepší možné služby,“ říká mluvčí Iveta Štočková, podle které je hodnota osmiletých služeb v celém kraji (s možnou výpovědí po dvou letech) téměř 940 milionů korun za 684 kilometrů silnic. O hladký průběh zimy se podle Štočkové bude starat šest dispečinků s nepřetržitým provozem na příjem zpráv.

„Na těchto pracovištích je proškolený personál, který sleduje vývoj počasí a v případě potřeby rovněž preventivně vysílá posádky na daná místa,“ popisuje Štočková, podle níž jsou obavy zbytečné. „Se zimní i letní údržbou máme letité zkušenostim, a především region dobře známe,“ odpovídá.

ŘIDIČI TO NESMÍ VIDĚT

Ani to však nezabrání scénáři, kdy sypač nebo pluhovač Ostravských komunikací pojede zasněženou cestou první třídy a nebude zasahovat. Co na to řeknou řidiči? „Ti se toho nesmí dočkat. Vidět jedoucí vozidlo se zvednutou radlicí, to je nemožné. Měli bychom si v průběhu zimy společně sednout a domluvit se například na jakési neoficiální výměně jednotlivých úseků,“ navrhuje náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka, jenž jinak věří, že vítězné firmy tedy Eurovia, AVE CZ a SOÚS Bílovec vědí, co dělají.

ROZHOVOR K TÉMATU

Josef BabkaPředseda dozorčí rady Ostravských komunikací Josef Babka: Bojím se komedie, které lidé nebudou vůbec rozumět

Obavy, pochybnosti, ale i notná dávka zvědavosti. S tím vyhlíží k letošní zimě předseda dozorčí rady Ostravských komunikací Josef Babka (na snímku vpravo), který v rozhovoru pro Deník popsal hned několik scénářů, s nimiž se lidé na silnicích mohou letos v zimě setkat.

Jsou obavy řidičů z nadcházející zimy skutečně oprávněné?

Soutěž slibuje poměrně výrazné úspory, ale je to jednoznačně na úkor připravenosti zimní údržby. Stanoven je paušál za rámcovou pohotovost, ale je tady i otázka prevence. Ostravské komunikace vyjíždějí k preventivním posypům při hrozbě námrazy, ale ze strany konsorcia toto zřejmě v žádném případě nebude. A z toho máme všichni obavy, protože občanovi Ostravy je úplně jedno, jestli jede po městské, krajské nebo státní silnici. Bude to taková komedie, jež nebude dobře vnímána občany, kteří ji nepochopí. Ve většině případů lidé ani nevědí, komu která cesta patří, ale předpokládají, že budou sjízdné všechny.

Jaké konkrétní scénáře na silnicích hrozí?

Může se stát, že jednotlivé stroje budou při průjezdu jinými druhy komunikací zvedat škrabky nahoru, což pro občana bude nepochopitelné. Bojím se, že na státních silnicích bude daleko horší zimní údržba. Nechci malovat čerta na zeď, je to první rok, který prověří až praxe, ale myslím si, že v případě silných mrazů, vydatného deště nebo sněžení by ne všude musely být dodrženy předepsané termíny, které určují, dokdy se mají silničáři na místo dostavit.

ŘSD i sdružení firem se dušují, že vše zvládnou…

Na to je jediná odpověď ukáže až praxe. Ale opakuji, pokud bude tuhá zima, nejsem přesvědčen o tom, že to budou na základě smlouvy, kterou uzavřeli, schopni uskutečnit. A pokud ano, což se samozřejmě může stát, tak by mě potom zajímal hospodářský výsledek tohoto konsorcia. Ekonomický stimul, který vedl ministerstvo dopravy k vyhlášení soutěže a takzvané úspoře, může být na úkor bezpečnosti a kvality údržby.

Dotkne se nějak tato změna zaměstnanců Ostravských komunikací?

Nepředpokládáme, že by došlo ke snížení počtu zaměstnanců, práce na silnicích druhé a třetí třídy je stále dost. Avšak mívali jsme pro případ potřeby nasmlouvané i hasičské vozy pro posílení zimní údržby, a tady je možné, že už je nebudeme potřebovat, protože jsme je využívali zejména na „jedničkách“.

Autor: Petr Jiříček

21.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Žáci 1. třídy, Kpt. Vajdy 2656/1a, Ostrava-Zábřeh, s učitelkou Ludmilou Hlistovou.

Představujeme prvňáčky ZŠ Jugoslávská a ZŠ Vajdy

Prodej vánočních stromků u nákupního střediska.
8

Vánočním stromkům kraluje jedle. Výběr se zmenšuje

Vlak na přejezdu v Hnojníku smetl osobní automobil

Hnojník – Krátce po sedmé hodině ranní měli hasiči v našem kraji napilno. Hned čtyři jednotky musely vyjet k dopravní nehodě osobního vlaku s osobním automobilem značky Ford.

Devět zápasů a pak už Slovácko. Baník odtajnil plán zimní přípravy

Přípravu začnou 4. ledna a generálku na jarní prvoligové odvety mají na programu v sobotu 10. února proti Petřkovicím. Fotbalisté Baníku Ostrava už mají stanovený „jízdní řád“ náročného zimního období, ve kterém nechybí ani soustředění v oblíbené turecké destinaci Belek.

Koledy v Ostravě: centrum, Poruba a další místa

Ve středu 13. prosince v 18 hodin se v celé zemi uskuteční sedmý ročník akce Česko zazpívá koledy s Deníkem. V moravskoslezské metropoli se lidé ke zpívání koled sejdou hned na několika místech. Hlavní bodem této události v Ostravě je opět Masarykovo náměstí, kde na pódiu koledy zazpívá folkrocková skupina Šajtar.

Nadělit pod stromeček dárkovou poukázku?

Na co je třeba pamatovat při koupi certifikátu? Certifikát lze uplatnit pouze u obchodníka či poskytovatele služeb, kde byl zakoupen.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT