VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Revoluce v údržbě silnic. Mají se řidiči v Ostravě bát nadcházející zimy?

/FOTOGALERIE, ROZHOVOR K TÉMATU/ Letošní zima na silnicích první třídy vyvolává velké obavy. Z rozhodnutí státu je budou vůbec poprvé udržovat soukromé firmy. Dopravní experti se děsí, co to v případě sněhových kalamit přinese. Lidé budou v zimě asi častěji vídat silničáře, jak po některých neupravených cestách projíždějí se zvednutými radlicemi, když se přemisťují odklízet sníh na své úseky.

21.11.2017
SDÍLEJ:

Předseda dozorčí rady Ostravských komunikací Josef Babka v rozhovoru pro Deník popsal hned několik scénářů, s nimiž se lidé na silnicích mohou letos v zimě setkat.Foto: Deník / Sonnek Pavel

Včera v noci napadl první sníh. Odpověď na otázku, jak jsou na něj silničáři připraveni, je ale zatím nejasná a v oblasti teorie.

Letos totiž nejen řidiče čeká zásadní změna silnice první třídy a rychlostní komunikace v krajském městě už nebude pro stát udržovat společnost Ostravské komunikace, ale sdružení firem v čele s Eurovií. Rozhodlo tak ministerstvo dopravy, které si od nových zakázek, vypsaných v jednotlivých krajích, slibuje finanční úsporu.

Co to znamená v praxi? Pokud se naplní obavy odborníků, pak to, že na silnicích druhých a třetích tříd se bude jezdit komfortněji, zatímco silnice první třídy (v Ostravě to jsou ulice Místecká, Rudná, Opavská a také části Plzeňské, Fryštátské a Sokolské) mohou být paradoxně nesjízdné.

„Celý tendr považujeme za špatný. Budeme usilovat o jeho zrušení. Máme oprávněné pochybnosti, že firmy nebudou údržbu zvládat,“ říká ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák a primátor Ostravy Tomáš Macura na to stát upozorňovali společným dopisem už v létě, ale nepochodili.

Z čeho pramení obavy prakticky všech, jichž se zimní údržba na silnicích první třídy doposud týkala? „Podstata zakázky je taková, že i když stroje nebudou jezdit, firma přesto inkasuje finance,“ vysvětluje ředitel Ostravských komunikací Daniel Lyčka.

Podle jeho slov navíc nová smlouva nezohledňuje pojmy jako například preventivní posyp proti ledovce, v kontraktu je pouze povinnost vyjet do terénu do třiceti minut od zjištění závady. „Také chybí přesné označení, co je závadou myšleno,“ obává se Lyčka.

NENÍ DŮVOD K PANICE

Ředitelství silnic a dálnic ale nabádá ke klidu. „Není potřeba se znepokojovat, uzavřená smlouva pojem preventivní posyp zná a výslovně ho připouští,“ říká mluvčí ŘSD Nina Ledvinová, podle níž budou firmám při mírné zimě hrazeny režijní náklady a při tuhé zimě zase odvedené výkony.

Také Eurovia se dušuje, že na zimu jsou firmy připraveny. „Za výhodných finančních podmínek jsme nabídli nejlepší možné služby,“ říká mluvčí Iveta Štočková, podle které je hodnota osmiletých služeb v celém kraji (s možnou výpovědí po dvou letech) téměř 940 milionů korun za 684 kilometrů silnic. O hladký průběh zimy se podle Štočkové bude starat šest dispečinků s nepřetržitým provozem na příjem zpráv.

„Na těchto pracovištích je proškolený personál, který sleduje vývoj počasí a v případě potřeby rovněž preventivně vysílá posádky na daná místa,“ popisuje Štočková, podle níž jsou obavy zbytečné. „Se zimní i letní údržbou máme letité zkušenostim, a především region dobře známe,“ odpovídá.

ŘIDIČI TO NESMÍ VIDĚT

Ani to však nezabrání scénáři, kdy sypač nebo pluhovač Ostravských komunikací pojede zasněženou cestou první třídy a nebude zasahovat. Co na to řeknou řidiči? „Ti se toho nesmí dočkat. Vidět jedoucí vozidlo se zvednutou radlicí, to je nemožné. Měli bychom si v průběhu zimy společně sednout a domluvit se například na jakési neoficiální výměně jednotlivých úseků,“ navrhuje náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka, jenž jinak věří, že vítězné firmy tedy Eurovia, AVE CZ a SOÚS Bílovec vědí, co dělají.

ROZHOVOR K TÉMATU

Josef BabkaPředseda dozorčí rady Ostravských komunikací Josef Babka: Bojím se komedie, které lidé nebudou vůbec rozumět

Obavy, pochybnosti, ale i notná dávka zvědavosti. S tím vyhlíží k letošní zimě předseda dozorčí rady Ostravských komunikací Josef Babka (na snímku vpravo), který v rozhovoru pro Deník popsal hned několik scénářů, s nimiž se lidé na silnicích mohou letos v zimě setkat.

Jsou obavy řidičů z nadcházející zimy skutečně oprávněné?

Soutěž slibuje poměrně výrazné úspory, ale je to jednoznačně na úkor připravenosti zimní údržby. Stanoven je paušál za rámcovou pohotovost, ale je tady i otázka prevence. Ostravské komunikace vyjíždějí k preventivním posypům při hrozbě námrazy, ale ze strany konsorcia toto zřejmě v žádném případě nebude. A z toho máme všichni obavy, protože občanovi Ostravy je úplně jedno, jestli jede po městské, krajské nebo státní silnici. Bude to taková komedie, jež nebude dobře vnímána občany, kteří ji nepochopí. Ve většině případů lidé ani nevědí, komu která cesta patří, ale předpokládají, že budou sjízdné všechny.

Jaké konkrétní scénáře na silnicích hrozí?

Může se stát, že jednotlivé stroje budou při průjezdu jinými druhy komunikací zvedat škrabky nahoru, což pro občana bude nepochopitelné. Bojím se, že na státních silnicích bude daleko horší zimní údržba. Nechci malovat čerta na zeď, je to první rok, který prověří až praxe, ale myslím si, že v případě silných mrazů, vydatného deště nebo sněžení by ne všude musely být dodrženy předepsané termíny, které určují, dokdy se mají silničáři na místo dostavit.

ŘSD i sdružení firem se dušují, že vše zvládnou…

Na to je jediná odpověď ukáže až praxe. Ale opakuji, pokud bude tuhá zima, nejsem přesvědčen o tom, že to budou na základě smlouvy, kterou uzavřeli, schopni uskutečnit. A pokud ano, což se samozřejmě může stát, tak by mě potom zajímal hospodářský výsledek tohoto konsorcia. Ekonomický stimul, který vedl ministerstvo dopravy k vyhlášení soutěže a takzvané úspoře, může být na úkor bezpečnosti a kvality údržby.

Dotkne se nějak tato změna zaměstnanců Ostravských komunikací?

Nepředpokládáme, že by došlo ke snížení počtu zaměstnanců, práce na silnicích druhé a třetí třídy je stále dost. Avšak mívali jsme pro případ potřeby nasmlouvané i hasičské vozy pro posílení zimní údržby, a tady je možné, že už je nebudeme potřebovat, protože jsme je využívali zejména na „jedničkách“.

Autor: Petr Jiříček

21.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 14 000 Kč

Mechanici a opraváři osobních automobilů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 15000 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: ZZ, Pracoviště: Ostrava, Lihovarská 1378/11, - maximální zručnost i fyzická kondice, - zkušenost s prac. návyky, - možnost vyslání na prac. cestu v rámci firmy po celé ČR, Telefonicky: 9,00 - 15,00h. Osobně: středa 8,00 -11,00h na Serafinova 359/6, Ostrava Kunčice, e-mailem: lhraktiv@seznam.cz. Pracoviště: Jo munkat s.r.o., Serafinova, č.p. 359, 719 00 Ostrava 19. Informace: Vasyl Chonka, +420 775 405 747.

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 15 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník/ce. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: ZZ, Pracoviště: Ostrava, První kontakt: předem volat od 8 do 10 hod. na č. 720 627 050 a domluvit si schůzku , na adrese: Na Strži 800/6, Ostrava - Heřmanice., Fyzická zdatnost, manuální zručnost, samostatný a zodpovědný přístup k práci., Práce ve výškách, Náplň práce: zednické práce na stavbě., Směny zejména: Po-Pá od 6 do 14 hod.. Pracoviště: Temp - stavmont, stavební družstvo;, Na Strži, č.p. 800, 713 00 Ostrava 13. Informace: Ivan Vasylynest, +420 720 627 050.

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel základní školy 21 000 Kč

Učitelé na 1. stupni základních škol Učitel/ka 1. stupně. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Jungmannova 3, Ostrava - Přívoz, Kontakt: telefonicky v pracovní dny od 8:00 do 15:00 hod. na č. 596 133 426 nebo e-mailem: zs.pittra-inzerce@email.cz. Pracoviště: Církevní základní škola a mateřská škola přemysla pittra, jungmannova 3, ostrava, Jungmannova, č.p. 349, 702 00 Ostrava 2. Informace: Soňa Tarhoviská, +420 596 133 426od8-15hod..

Výroba - Výroba Obsluha strojů 12 200 Kč

Obsluha ostatních strojů a zařízení na výrobu, zpracování, uchování potravin a příbuzných výrobků. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: ZZ, Pracoviště: Palackého 963/11, Ostrava - Přívoz, , NEDĚLE až ČTVRTEK od 7-15,30h, První kontakt pouze telefonicky Po-Pá do 9 do 14 hod. , Požadujeme:- zdravé osoby (kategorizace práce č. II) , - platný zdravotní průkaz při nástupu, - maximální zručnost, fyzická kondice, - zkušenosti s pracovními návyky, - možnost vyslání na pracovní cesty v rámci firmy. Pracoviště: Dunaj - ostrava cz s.r.o., Palackého, č.p. 963, 702 00 Ostrava 2. Informace: Jarmila Burkowiczová, +420 703 135 401.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Radek Kašpárek
20

Když přijdu večer domů, vyjedl bych celou lednici

Turnaj Světového okruhu v plážovém volejbalu - zápasy play off, 23. června 2018 v Ostravě. Na snímku (zprava) Barbora Hermannová a Markéta Sluková.
32

Čtvrtý den Světové série Ostrava Beach Open: české páry jsou ve hře o medaile!

Baník na úvod přípravy porazil Ružomberok

/FOTOGALERIE/ Dobrý vstup do přípravného období zaznamenali fotbalisté Baníku Ostrava. Tým trenéra Bohumila Páníka porazil na hřišti v Bolaticích slovenský Ružomberok 1:0, když jedinou branku duelu vstřelil záložník Milan Jirásek.

OBRAZEM: Slavnosti Ostravaru jsou plnoleté aneb Ruku v ruce za pivem

Slavnosti pivovaru Ostravar jsou „plnoleté“. Pípy se od pátku roztáčejí na jejich osmnáctém ročníku v pivovaru v Hornopolní ulici v Ostravě od 15.30 hodin na celkem sedmi místech.

Vězni v Ostravě stočili další med, až 80 kilogramů. Je však neprodejný

Další desítky kilogramů medu stočili trestanci z ostravské Věznice Heřmanice. První letošní medobraní absolvovali v půli května, kdy získali čtyřicet kilogramů, nyní se dočkali druhého.

Dozvíme se někdy, co dělal v Ostravě cyklista-nešika?

/SERIÁL DENÍKU/ Policie stále pátrá po viníkovi kuriózní nehody, který způsobil škodu na služebním voze.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT