Včera v noci napadl první sníh. Odpověď na otázku, jak jsou na něj silničáři připraveni, je ale zatím nejasná a v oblasti teorie.

Letos totiž nejen řidiče čeká zásadní změna silnice první třídy a rychlostní komunikace v krajském městě už nebude pro stát udržovat společnost Ostravské komunikace, ale sdružení firem v čele s Eurovií. Rozhodlo tak ministerstvo dopravy, které si od nových zakázek, vypsaných v jednotlivých krajích, slibuje finanční úsporu.

Co to znamená v praxi? Pokud se naplní obavy odborníků, pak to, že na silnicích druhých a třetích tříd se bude jezdit komfortněji, zatímco silnice první třídy (v Ostravě to jsou ulice Místecká, Rudná, Opavská a také části Plzeňské, Fryštátské a Sokolské) mohou být paradoxně nesjízdné.

„Celý tendr považujeme za špatný. Budeme usilovat o jeho zrušení. Máme oprávněné pochybnosti, že firmy nebudou údržbu zvládat,“ říká ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Veřejné projednávání stavby prodloužené Rudné.
Debata k prodloužené Rudné: Ukažte nám Richtára! Pojďme do ulic, volali Porubané

Hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák a primátor Ostravy Tomáš Macura na to stát upozorňovali společným dopisem už v létě, ale nepochodili.

Z čeho pramení obavy prakticky všech, jichž se zimní údržba na silnicích první třídy doposud týkala? „Podstata zakázky je taková, že i když stroje nebudou jezdit, firma přesto inkasuje finance,“ vysvětluje ředitel Ostravských komunikací Daniel Lyčka.

Podle jeho slov navíc nová smlouva nezohledňuje pojmy jako například preventivní posyp proti ledovce, v kontraktu je pouze povinnost vyjet do terénu do třiceti minut od zjištění závady. „Také chybí přesné označení, co je závadou myšleno,“ obává se Lyčka.

NENÍ DŮVOD K PANICE

Ředitelství silnic a dálnic ale nabádá ke klidu. „Není potřeba se znepokojovat, uzavřená smlouva pojem preventivní posyp zná a výslovně ho připouští,“ říká mluvčí ŘSD Nina Ledvinová, podle níž budou firmám při mírné zimě hrazeny režijní náklady a při tuhé zimě zase odvedené výkony.

Také Eurovia se dušuje, že na zimu jsou firmy připraveny. „Za výhodných finančních podmínek jsme nabídli nejlepší možné služby,“ říká mluvčí Iveta Štočková, podle které je hodnota osmiletých služeb v celém kraji (s možnou výpovědí po dvou letech) téměř 940 milionů korun za 684 kilometrů silnic. O hladký průběh zimy se podle Štočkové bude starat šest dispečinků s nepřetržitým provozem na příjem zpráv.

„Na těchto pracovištích je proškolený personál, který sleduje vývoj počasí a v případě potřeby rovněž preventivně vysílá posádky na daná místa,“ popisuje Štočková, podle níž jsou obavy zbytečné. „Se zimní i letní údržbou máme letité zkušenostim, a především region dobře známe,“ odpovídá.

ŘIDIČI TO NESMÍ VIDĚT

Ani to však nezabrání scénáři, kdy sypač nebo pluhovač Ostravských komunikací pojede zasněženou cestou první třídy a nebude zasahovat. Co na to řeknou řidiči? „Ti se toho nesmí dočkat. Vidět jedoucí vozidlo se zvednutou radlicí, to je nemožné. Měli bychom si v průběhu zimy společně sednout a domluvit se například na jakési neoficiální výměně jednotlivých úseků,“ navrhuje náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka, jenž jinak věří, že vítězné firmy tedy Eurovia, AVE CZ a SOÚS Bílovec vědí, co dělají.

U Hrabyně se 18. září sesunula část gabionové stěny u silnice I/11, fotografie z 25. zaří 2017.
Spadlá gabionová zeď:  Je to motanice. Na řešení nemá nikdo zájem, říká expertka

ROZHOVOR K TÉMATU

Josef BabkaZdroj: ArchivPředseda dozorčí rady Ostravských komunikací Josef Babka: Bojím se komedie, které lidé nebudou vůbec rozumět

Obavy, pochybnosti, ale i notná dávka zvědavosti. S tím vyhlíží k letošní zimě předseda dozorčí rady Ostravských komunikací Josef Babka (na snímku vpravo), který v rozhovoru pro Deník popsal hned několik scénářů, s nimiž se lidé na silnicích mohou letos v zimě setkat.

Jsou obavy řidičů z nadcházející zimy skutečně oprávněné?

Soutěž slibuje poměrně výrazné úspory, ale je to jednoznačně na úkor připravenosti zimní údržby. Stanoven je paušál za rámcovou pohotovost, ale je tady i otázka prevence. Ostravské komunikace vyjíždějí k preventivním posypům při hrozbě námrazy, ale ze strany konsorcia toto zřejmě v žádném případě nebude. A z toho máme všichni obavy, protože občanovi Ostravy je úplně jedno, jestli jede po městské, krajské nebo státní silnici. Bude to taková komedie, jež nebude dobře vnímána občany, kteří ji nepochopí. Ve většině případů lidé ani nevědí, komu která cesta patří, ale předpokládají, že budou sjízdné všechny.

Jaké konkrétní scénáře na silnicích hrozí?

Může se stát, že jednotlivé stroje budou při průjezdu jinými druhy komunikací zvedat škrabky nahoru, což pro občana bude nepochopitelné. Bojím se, že na státních silnicích bude daleko horší zimní údržba. Nechci malovat čerta na zeď, je to první rok, který prověří až praxe, ale myslím si, že v případě silných mrazů, vydatného deště nebo sněžení by ne všude musely být dodrženy předepsané termíny, které určují, dokdy se mají silničáři na místo dostavit.

ŘSD i sdružení firem se dušují, že vše zvládnou…

Na to je jediná odpověď ukáže až praxe. Ale opakuji, pokud bude tuhá zima, nejsem přesvědčen o tom, že to budou na základě smlouvy, kterou uzavřeli, schopni uskutečnit. A pokud ano, což se samozřejmě může stát, tak by mě potom zajímal hospodářský výsledek tohoto konsorcia. Ekonomický stimul, který vedl ministerstvo dopravy k vyhlášení soutěže a takzvané úspoře, může být na úkor bezpečnosti a kvality údržby.

Dotkne se nějak tato změna zaměstnanců Ostravských komunikací?

Nepředpokládáme, že by došlo ke snížení počtu zaměstnanců, práce na silnicích druhé a třetí třídy je stále dost. Avšak mívali jsme pro případ potřeby nasmlouvané i hasičské vozy pro posílení zimní údržby, a tady je možné, že už je nebudeme potřebovat, protože jsme je využívali zejména na „jedničkách“.

Ilustrační foto.
Policie objasnila krádež vstupenek na Baník