Řidiči z Moravskoslezského kraje nemají zrovna nejlepší pověst. Náš region co do počtu nehod a následků patří k nejhorším v republice, reputaci nezvyšují ani poměrně časté případy agrese na silnicích.

V těchto dnech se ale ukázalo, že v určité oblasti jsou motoristé z Moravskoslezského kraje nejzodpovědnější ze všech. Týká se to funkčnosti světlometů a jejich správného používání, na které se zaměřila policie ve spolupráci s krajskými koordinátory BESIP. Moravskoslezské motoristy organizátoři pochválili a dokonce je označili za premianty republiky. Celkové výsledky však nebyly nijak příznivé.

Podle očekávání se potvrdilo, že správné seřízení a péče o světlomety jsou slabinou velké části českých řidičů. Z celkového počtu 1378 vozidel, které policisté zkontrolovali v průběhu jediného týdne, mělo každé páté viditelně poškozený nejméně jeden z používaných světlometů.

Plných 551 vozů jelo s nesprávně seřízenými světlomety, které vyzařovaly světlo s různou intenzitou. Největší skupina řidičů, rovných 782, se potom přiznala, že již déle než měsíc nijak nekontrolovala stav světlometů na svém voze.

Co se týká výsledků v jednotlivých krajích České republiky, jednoznačně největšími hříšníky byli řidiči v Libereckém kraji. Ti brázdili české silnice s poškozeným světlometem v plných čtyřiašedesáti procentech kontrolovaných případů. Vzornými premianty se naopak ukázali majitelé vozů v Moravskoslezském kraji. Zde si se špatně fungujícími světlomety troufla na silnice jen pouhá dvě procenta.

Prevence, která nic nestojí

Na razii tento týden navazuje další akce, kterou ve spolupráci s policií organizují BESIP, OSRAM a Auto Kelly. Její název je Vidět a být viděn. Ještě dnes a zítra mají všichni motoristé možnost nechat si zdarma zkontrolovat a seřídit světlomety svých vozů v síti Auto Kelly Autoservis po celé České republice.

Cílem akce je podle organizátorů upozornit řidiče na nesprávné osvětlení vozidel a nutnost pravidelné kontroly autožárovek.

To vše se totiž může podepsat na nočních nehodách, kdy například motoristé přehlédnou chodce či cyklisty, případně pozdě zpozorují překážku na silnici.

„Statistiky počtu usmrcených osob v noci jsou alarmující. V roce 2013 zemřelo na českých silnicích 194 osob, to je třiatřicet procent z celkového počtu. Nejčernější je údaj o zemřelých chodcích. Celkem jich v noci zahynulo osmdesát," uvedl Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP.

Doma ne

Správné seřízení světlometů není podle expertů možné provádět v domácích podmínkách. „Nejenomže světlomet neseřídíte správně, ale existuje zde vysoká pravděpodobnost, že budete buď oslňovat ostatní řidiče anebo vaše světlomety neosvětlí vozovku tak, abyste včas a bezpečně reagovali na aktuální dopravní situaci," vysvětlil Michal Knor ze společnosti Auto Kelly s tím, že v domácích podmínkách není možné změřit ani intenzitu osvětlení autožárovky, která v průběhu její živostnosti klesá.

„Velký vliv na kvalitu a množství vyzařovaného světla z čelních reflektorů má rovněž samotný světelný zdroj, tedy autožárovka. Kvalitní autožárovky směrují světelný kužel s dostatečnou intenzitou osvětlení tam, kam mají. Ty méně kvalitní mohou mít kužel nerovnoměrný, nepravidelný a směrují jej mnohdy jinam, než je potřeba," dodala Ellen Benešová ze společnosti OSRAM.

Rovněž kryt paraboly světlometu, který, pokud je zašlý nebo silně poškrábaný, může mít podle odborníků ve finále stejný efekt jako nesprávně seřízený světlomet nebo nekvalitní autožárovka.

Seznam

Seznam servisů, kde akce v těchto dnech probíhá, lze najít na webových stránkách www.akas.cz.

„Kontrola i seřízení světlometů budou probíhat zcela zdarma a je pouze na řidičích, aby se svým vozidlem do servisu přijeli," uzavřel Martin Farář z BESIP.

Zásady správného svícení

* Bezpečná jízda začíná čistými skly auta, dále je třeba mít čisté světlomety a správné brýle pro řidiče s rovněž čistými skly.

* Před jízdou vždy zkontrolujeme funkčnost světlometů, nejen čelních a směrových, ale koncových a brzdových. Tato kontrola by se měla stát jedním z pravidelných rituálů před jízdou.

* Do světlometů kupujeme kvalitní a správné autožárovky a jejich výměnu provádíme vždy v páru, tzn., že pokud nám přestane svítit jedna z žárovek, automaticky vyměníme žárovku i ve druhém světlometu.

* Světlomety necháváme pravidelně, a to minimálně jednou za rok (nejlépe před zimní sezonou) odborně seřídit a zkontrolovat. Optimálně seřízené světlomety by měly maximum světla vrhat do vzdálenosti 40 m před automobilem. Čistě vymezený světelný kužel by pak měl soustřeďovat světlo 75 až 100 m před vozidlo, kde ho řidič nejvíce potřebuje pro zaznamenání překážek. Dosvit do vzdálenosti až 200 a více metrů je zcela optimální. Jen pokud budete mít správně seřízené světlomety, můžete včas zaznamenat případné překážky na cestě, nebezpečí nebo nestandardní dopravní situace. Správné osvětlení také umožní vidět dobře na dopravní značky, cyklisty i chodce a umožní včas a bezpečně reagovat.

* Pokud máme světlomety vybaveny manuálním regulátorem výšky světlometů, tak ho použijeme před každou jízdou, při které nám náklad nadměrně zatíží záď vozu. Předejdeme tak nepříjemnému oslňování protijedoucích vozů nebo ostatních účastníků silničního provozu.

* Vždy s sebou vozte náhradní pár vhodných autožárovek. Automobil jen s jedním funkčním světlem může ve tmě působit jako motocykl. (Toto pravidlo neplatí u vozidel s xenonovými výbojkami.)

* Svítit za jízdy je povinné. Světlomety se však nerozsvěcí automaticky u všech vozů, proto je vždy před jízdou dobré překontrolovat, zda máte světla opravdu zapnutá. Většině vozů s automatickým denním svícením navíc svítí světla pouze vepředu, vzadu není vozidlo osvětlené. Vozidlo se tak ze zadního pohledu, například v hustém dešti, stává doslova neviditelným!

* Užívejte mlhová světla vždy, když je to nutné. Tedy za mlhy, hustého deště nebo při silném sněžení. V případě, že tyto podmínky pominou, nezapomeňte je vypnout. Světlo z těchto světlometů je za normální viditelnosti příliš ostré a může způsobit nepříjemné oslnění. Nezneužívejte tato světla pro zajištění silnějšího světelného toku na povrchu vozovky. Místo nesprávného použití mlhových světel za dobré viditelnosti raději zpomalte.