O přesném umístění trati se rozhodne už brzy. Čtenáři Deníku expanzi vítají, ale v Porubě už vznikla i petice proti ní.

Městský dopravní podnik (DPO) realizaci trati zdůvodňuje tím, že Poruba na rozdíl třeba od Jihu nemá svou vnitroobvodovou linku, navíc tramvaj označuje za městotvorný prvek. „Brno z tohoto důvodu plánuje dvě tratě, Praha čtyři, tramvajovou trať chce dodělávat i Plzeň nebo Olomouc."

Prodloužená trať, o které se v Porubě uvažovalo už v minulém století, by měla v docházkové vzdálenosti obsloužit až deset tisíc potenciálních cestujících. Kde přesně? O tom se definitivně teprve rozhodne.

„Provedli jsme podrobnou studii, která prověřovala celkem čtyři navrhované trasy. Nejlépe hodnoceny byly dvě varianty," uvedl Martin Chovanec, technický a investiční náměstek DPO, který je odborným garantem projektu vedení tramvají na sedmý a osmý porubský obvod.

VE HŘE JSOU VŠECHNY MOŽNOSTI

Zmíněné výhodné varianty mají polovinu trasy společnou.

Je jí úsek mezi Duhou a Globusem vedený po Průběžné ulici.

Zatímco jedna z variant začíná v křižovatce ulic Martinovská a Bedřicha Nikodéma, druhá „u Slovanu" v ulici 17. listopadu, kde se současná tramvajová trať láme směrem k Fakultní nemocnici. Ačkoliv některé z variant vyhodnotila studie lépe, vybírat se bude ze všech čtyř.

„Dalším krokem, který teď bude následovat, je zadávací dokumentace, kdy se definitivně vybere projektant rozšíření tramvajové trati," doplnil Martin Chovanec. Podle informací Deníku by k tomu mělo dojít v nejbližších týdnech.

PRO A PROTI

Jak ukázaly výsledky nedávné ankety na webu Deníku, většina respondentů myšlenku vedení tramvají přes porubský sedmý a osmý stavební obvod vítá. Z 1579 hlasů bylo 76 procent kladných a jen 24 procent záporných.

Ačkoliv přesná trasa ještě známa není navzdory několika předběžným „únikovým informacím" na internetu , našel už si projekt prodloužení tramvajové trati vedle zastánců i své odpůrce. V Porubě proti němu vznikla petice, která byla lidem nabízena k podpisu například na víkendových slavnostech Zažít Ostravu jinak. Někteří ji u Duhy, pravděpodobné budoucí tramvajové zastávky, podepsali, jiní s díky odmítali.

Odpůrci se opírají zejména o to, že tramvaje by narušily sídlištní klid a jednotu. Někteří dokonce zmiňují, že právě před tramvajemi se z hlavní porubské osy na osmý obvod přestěhovali.

„Ve světě lidé tramvaj kvůli lepší dostupnosti chtějí, jen v Porubě se tu a tam ozývají hlasy: tramvaj ano, jen ne kolem nás. Přitom z provedených měření vyplývá, že nejmodernější tramvaje, které zde nasadíme, jsou méně hlučné než autobusy. Přitom ani ty osmnáctimetrové nepojmou to, co velkokapacitní tramvaj. Důležité je zmínit, že trať sídliště nerozdělí a bude se zde dát nadále plynule přecházet," argumentuje mluvčí DPO Miroslav Albrecht.