První rozhodčí spor kvůli neoprávněnému účtování milionových částek v rámci stavby dálnice D47 vyhrálo ředitelství v říjnu 2013. Tehdy nárokovalo po stavebních firmách Eurovia, Skanska a Porr 180 milionů korun. Kvůli promlčení ale státní organizaci nakonec rozhodčí soud přiznal pouze náhradu 12,5 milionu korun.

Skanska informaci o soudním řízení potvrdila. "Vzhledem k předchozím rozhodnutím nás výrok rozhodčího senátu ohledně D47/06 nepřekvapil," řekla ředitelka komunikace společnosti Lucie Laňková.

Celkem podalo ŘSD sedm žalob na neoprávněné navyšování cen o takzvané valorizace na stavbách dálnice D47 v hodnotě 1,2 miliardy korun. Většinu těchto peněz ale státní organizace zřejmě zpět nezíská. Dosud se jí na základě pěti vyhraných arbitráží podařilo vysoudit 237 milionů korun, včetně úroků z prodlení pak více než čtvrt miliardy, uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Pokud ŘSD zvítězí i ve zbylých dvou řízeních, očekává, že mu soud přizná necelých 19 milionů korun.

Valorizace měly stavebním firmám pokrýt meziroční zvýšení nákladů spojených s předpokládaným zdražením stavebního materiálu. Při kontrole odevzdaných faktur ale ředitelství silnic odhalilo, že společnosti účtovaly ceny s vyšším valorizačním koeficientem, než na který měly podle platných smluv nárok. ŘSD přitom kontrolovalo jen osm staveb na dálnici D47, které byly dokončeny do roku 2010.

Opravy zvlněné komunikace

Kromě valorizací se soudí ŘSD se zhotoviteli dálnice rovněž o slevu za dodání nižšího množství oceli do čtyř postavených mostů. ŘSD ji vyčíslilo na 400 milionů korun. Nejrozsáhlejší spor se ale týká vad zvlněné rychlostní komunikace. Cenu jejich opravy odhaduje ŘSD na několik miliard korun.

Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést první kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá.