Coby potenciální nájemce průmyslově-obchodních hal se v P3 Ostrava Central parku lze chovat jako v obchodě. Vybíráte si z velikostí od XS po L, pouze není řeč o velikosti oblečení, ale průmyslových hal, které nesou toto všeříkající označení.

Místo zchátralé vítkovické aglomerace, jejíž sanace probíhala mezi lety 2018 a 2020 a kde se před čtyřmi lety odstřeloval komín Strakáč, dnes stojí 62 tisíc metrů čtverečních skladovacích hal průmyslově-obchodního parku P3 Ostrava Central.

Vše podstatné se v posledních letech událo v září. „V září 2020 jsme nabyli pozemky, v září 2021 jsme získali stavební povolení a ihned začali výstavbu první fáze o velikosti 32 tisíc metrů čtverečních. V září 2022 začala druhá fáze, která byla v září 2023 dokončena,“ zdůraznil osudový měsíc šéf developmentu P3 pro Českou republiku Aleš Zacha.

Ve druhé fázi vzniklo dalších 30 tisíc metrů čtverečních moderních průmyslových hal. „Dnes máme postaveno 62 tisíc metrů čtverečních pronajímatelných ploch, přičemž celková zamýšlená velikost parku je 160 tisíc metrů čtverečních. Jsme tedy za třetinou celkové velikosti, na dokončení parku budeme potřebovat ještě asi pět let,“ okomentoval další plány Aleš Zacha.

Nepřitíží kamiony dopravě na Rudné?

V minulosti byl na sjezdu z Rudné ulice k Hornbachu vybudován nový kruhový objezd, kterým je park na klíčovou ostravskou tepnu napojen. S ohledem na plánovaný rozsah areálu bylo třeba spočítat novou dopravní zátěž na už tak nejfrekventovanější silnici v Moravskoslezském kraji, kterou denně projede téměř 50 tisíc vozidel. Právě v oblasti Hornbachu a křížení s Místeckou je jeden z nejrizikovějších úseků pro dopravní zácpy. Kvůli chybějící druhé nájezdové rampě a nemožnosti synchronizovat semafory, které patří různým vlastníkům, se zde často tvoří kolony.

„Před samotnou výstavbou areálu byla v rámci povolovacího řízení a projektových prací zpracována dopravní studie na celý areál, která prokázala, že dopravní zátěž z budoucího parku zásadním způsobem nepřitíží dopravní situaci v Ostravě,“ uvedl na konkrétní dotaz Deníku projektový manažer P3 Martin Buzrla.

Současní nájemníci

V P3 Ostrava Central dnes stojí šest různě velkých a dále členitelných hal – tři z první fáze výstavby, tři ze druhé. „Obsazenost první fáze je mezi 60 a 70 procenty a máme v ní pět nájemníků. Druhá fáze byla dostavěna před pár týdny a máme před podpisem prvního nájemníka, s dalším jsme v jednání,“ uvedl Aleš Zacha s tím, že do konce roku chce P3 pronajmout dalších 12 tisíc metrů čtverečních.

Vůbec prvním nájemcem se stala společnost Linde Material Handling, která provozuje servisní centrum a půjčovnu vysokozdvižných vozíků a manipulační techniky, dalšími jsou pak Tefcold uskladňující chladící a mrazící gastro vybavení, První novinová společnost (PNS), která distribuuje tiskoviny, Canpol, která provozuje e-shop s dětskými hračkami a výbavou Cnapol babies a Lovi, a také distributor Zitek Logistics, který zajišťuje logistiku výrobků pro Pivovary Staropramen.

Respekt k okolí a životnímu prostředí

Průmyslový park P3 Ostrava Central se staví podle návrhu ostravského architekta Davida Kotka z Projekstudia, který vyhrál soutěž. Na střechách hal je příprava pro fotovoltaiku, v areálu je obří retenční nádrž na dešťovou vodu a při stavbě parku se využívá recyklační jednotka, která mění suť a zeminu na stavební materiál. Ulice v parku mají stejně členění jako okolní čtvrti. P3 staví haly bez předchozích nájemních smluv, uživatele hledá následně. V České republice provozuje 16 průmyslových parků s pronajímatelnou plochou 1,4 milionu metrů čtverečních.