Předchozí
1 z 2
Další

DPO Daniel Morys šéfuje už rok a půl. A hromadnou dopravou jezdí po městě podle svých slov čím dál tím raději, protože se nemusí trápit s parkováním auta.

V rozhovoru pro Ostravský týdeník prozradil, kdy skončí v Ostravě papírové jízdenky, kdy a na které lince by mohly začít jezdit nové tramvaje Stadler, a také kde by se měly zavádět nové linky městské hromadné dopravy.

Vybavíte si ještě, co bylo tou úplně první věcí, kterou jste chtěl v ostravském dopravním podniku změnit hned poté, co jste před rokem a půl usedl do křesla ředitele?
Určitě se mi ten první den. Vstupoval jsem do dopravního podniku s velkými ambicemi, co všechno by se mělo změnit, ale za nejdůležitější krok považuji zlepšení a navázání vztahů mezi zaměstnanci. Chtěl jsem, aby se nebáli mezi sebou mluvit, aby se u nás lidi netrestali za chyby jako na vojně, aby panovala vzájemná důvěra. Snad se to alespoň trochu daří.

Tohle jsou kroky směrem k zaměstnancům. Jaké byly ty důležité věci, které jste chtěl co nejdříve udělat směrem k cestujícím?
Jsem rád, že když jsem do DPO nastoupil, tak už byl v určité fázi rozvoje projekt na placení za jízdné platební kartou, a že jsem tedy mohl s lidmi, kteří to měli na starosti, tento systém dotáhnout a pak i dále zlepšovat. Dále je pro mě důležité zavedení asistentů přepravy, protože oni jsou dnes takovými ombudsmany cestujících.

Za užitečný krok považuju ale třeba i to, jak fungujeme nově na sociálních sítích, protože díky nim máme velkou zpětnou vazbu od lidí, kteří nám dávají najevo, co bychom měli ještě zlepšovat. A když už jsme u těch zaměstnanců a cestujících, myslím, že se mi dovnitř dopravního podniku podařilo prodat jednu z hlavních myšlenek, se kterou jsem nastupoval – tedy že my všichni tu jsme kvůli cestujícím a pro cestující. To musí provázet a provází všechny naše kroky.

Vládní návštěva Moravskoslezského kraje, 25. dubna 2018 - zastávka v Gutech, u místa kde vyhořel Kostel Božího Těla. Premiéra Andreje Babiše a ministry společně s hejtmanem Ivo Vondrákem doprovázela i starostka Třince Věra Palkovská.
Vládní návštěva v kraji skončila. Kam Babiš s ministry zamířil? Podívejte se!

Co pro vás bylo dosud nejtěžší? Bylo to třeba řešení krize s chybějícími řidiči, kvůli které dokonce v jeden čas nejezdily v Ostravě některé spoje?
Nejhorší byly dlouho neřešené problémy, které jsem zdědil. A mezi ně skutečně patřil i ten personální stav. To bylo potřeba napravit. Museli jsme proto změnit celou tvář dopravního podniku, abychom byli vnímáni jako dobrý zaměstnavatel, pro kterého stojí za to pracovat a jezdit. Ale je jasné, že to není lehký úkol a že jsme vystaveni současnému všudypřítomnému tlaku na růst mezd. Když chci ale udělat z ostravského dopravního podniku ten nejlepší nejmodernější v republice, tak musí být s lidmi pro lidi, tedy se spokojenými zaměstnanci pro spokojené cestující. Takže řešení personálních věcí je pro mě skutečně podstatná věc, což jsem ostatně naznačil hned v odpovědi na první otázku.

„Ostrava nemusí být Dubaj,ale na druhé straně chci, ať má nejmodernější dopravní podnik v České republice.“

To je cíl Daniela Moryse, šéfa Dopravního podniku Ostrava.

Už jste zmínil i zavedení bezkontaktní platby za jízdné kartou. Našli k tomu systému cestující důvěru a roste tedy počet lidí, kteří karty využívají?
Ano, už teď víme, že jsme dopravní podnik, kde se platí za jízdné kartou nejvíce v České republice. Máme v tomto ohledu největší tržby ze všech a náš systém je nejpopulárnější. Já tomu našemu říkám systém, který člověka neokrade, protože ať kartou pípáte jak pípáte, maximálně zaplatíte 80 korun za den – tedy cenu čtyřiadvacetihodinové jízdenky.

A papírové jízdenky tedy skončí kdy?
Cílem je zrušit v dopravních prostředcích klasické terminály na papírové jízdenky a přebudovat je na terminály na krátkodobé karty. Ty si budou moci lidé koupit také za hotovost místo jízdenky. A kdy to bude? V průběhu roku 2019, plánované je to zatím na polovinu příštího roku…

Ředitel DPO Daniel Morys, snímek k rozhovoru pro Deník, duben 2018 v Ostravě.Zdroj: Deník / Lukáš KaboňŘíkáte často, že Ostrava nemusí být Dubaj, ale že na druhé straně chcete řídit nejmodernější dopravní podnik v republice. Jaké další kroky k tomu vedou?
Moderní dopravní podnik pro mě znamená, že musí být mimo jiné také čistý a bezpečný. Teprve když se v tramvaji cítíte bezpečně a pohodlně, vnímáte všechny další služby, které vám jízda v MHD může nabídnout. Cílem tedy nejsou jen nové technologie, ale na první pohled i obyčejnější věci, jako už zmíněné zavedení asistentů přepravy. Proto po dohodě s městem budeme rozšiřovat jejich řady – ze současných třiceti navýšíme počet asistentů na padesát, což opět zvýší bezpečnost cestujících. A v otázce čistoty jsme zdvojnásobili rozpočet na každodenní mytí dopravních prostředků a chystáme i velké investice do nových myček, takže i tady se výrazně posouváme. Abych ale doplnil i něco k těm moderním technologiím, které mám rád, tak jen nastíním, že pro větší bezpečnost cestujících nyní vyvíjíme i speciální aplikaci pro mobilní telefony, která bude skutečně užitečným pomocníkem při jízdách v MHD.

Jednou z věci, kterou Ostravané v rámci modernizace DPO očekávají, jsou nové tramvaje od švýcarské firmy Stadler. V čem budou unikátní?
Budou to první tramvaje zahraniční výroby v České republice, navíc půjde o úplně nové vozy udělané přesně podle požadavků DPO. Švýcarská kvalita pak ovlivní i naši dceřinou společnost Ekova Electric, kde se budou tyto tramvaje posléze opravovat a udržovat.

První tramvaj švýcarského výrobce Stadler dorazila do Ostravy, 23. dubna 2018.
Tramvaj od Stadleru už je v Ostravě. Celkem jich bude čtyřicet

Co přinesou tyto soupravy cestujícím? A na které lince a kdy začnou jezdit?
Budou tišší, vybavené moderním topením i klimatizací, přinesou možnost dobít si telefon přes USB a další věci, které zvýší komfort dopravy. No a na které lince pojedou nejdřív? Asi na osmičce a první tramvaj Stadler by měla vyjet v průběhu srpna. Ale tu linku ještě upřesňujeme. Já jsem ale osobně pro osmičku, protože je pro mě nejoblíbenější, považuji ji za výkladní skříň dopravního podniku. Snad jsem se teď ale nedotknul jiných našich důležitých linek.

Osmička jezdí do Poruby, kde se řeší i zavedení zcela nové tramvajové trasy přes sedmý a osmý obvod až ke Globusu. Dočkáme se jí někdy?

Osmička jezdí do Poruby, kde se řeší i zavedení zcela nové tramvajové trasy přes sedmý a osmý obvod až ke Globusu. Dočkáme se jí někdy?
Já v ní věřím, ale je třeba říct, že to je věc politiků, kteří to musí rozhodnout a pustit se do realizace. Můj názor je ale ten, že Ostrava potřebuje dobudovat páteřní tramvajovou trať, včetně této. Není to totiž jen o tom, kdo v této lokalitě bydlí, ale kdo všechno tam jezdí a pracuje, protože území kolem Globusu, kam má tato trať vést, se rychle rozvíjí a přibývají tam i další firmy a obchody.

Daniel Morys: „Velkou zajímavostí, a věřím, že i atrakcí pro lidi, bude nová linka 88, na které budou jezdit anglické autobusy Doubledeckery. Tento spoj bude jezdit z Dolních Vítkovic přes Novou Karolinu až do zoo a zpět.“

Rozrostla se i průmyslová zóna v Hrabové, kde dnes pracuje zřejmě nejvíce lidí v rámci Ostravy. S městskou hromadnou dopravou to tam však také není slušně řečeno ideální…
To je pravda, v zóně Hrabová dnes pracuje kolem patnácti tisíc lidí, takže je třeba MHD tím směrem zlepšit. Komunikujeme už v této věci s tamními firmami, město pro tuto oblast udělalo dopravní studii. Těch řešení je nyní několik, musíme se jim rychle a intenzivně věnovat. Nejprve dojde k posílení autobusů, pak elektrobusů, ale i do zóny v Hrabové zvažujeme nějaké tramvajové řešení.

Mluvil jste teď o autobusech – vzhledem k ovzduší v Ostravě je třeba položit podobnou otázku jako u papírových jízdenek. Kdy přestanou jezdit staré dieselové autobusy a budou ve městě už jen nové ekologické?
Máme v plánu do konce roku 2020 odříznout všechny dieselové autobusy – jako vůbec první dopravní podnik v zemi. Maximálně si nějaké necháme v garážích jako záložní pro nenadálé situace.

Evžen Machytka.
Potvrzeno! Novým ředitelem FNO je Evžen Machytka


Sedíme v novém trolejbuse, tedy i zde dochází k obměně vozového parku.
Sedíme nejen v novém, ale navíc v parciálním trolejbuse, který tedy dokáže jet na baterie i v místech bez trolejí. Nasazujeme je třeba na linky v Radvanicích a Bartovicích, kde víme, že nás tíží horší ovzduší, takže je tam tento typ ekologické dopravy žádoucí.

Ředitel DPO Daniel Morys, snímek k rozhovoru pro Deník, duben 2018 v Ostravě.Zdroj: Deník / Lukáš KaboňBudou se rozšiřovat i trolejbusové linky?
To nyní nechystáme, spíš by měly přibývat autobusové spoje. Máme teď dvě nové linky – do planetária a přes centrum Ostravy. Velkou zajímavostí, a věřím, že i atrakcí pro lidi, pak bude linka 88, na které budou jezdit anglické autobusy doubledeckery. Tento spoj bude mít trasu z Dolních Vítkovic přes Novou Karolinu do zoo a zpět. V tuto chvíli probíhá soutěž na nákup těch doubledeckerů, byl bych rád, kdyby začaly jezdit letos na podzim.

Na závěr se zeptám – co je vaše hlavní přání z pohledu směřování ostravského dopravního podniku pro další léta?
Chci, abychom jezdili tam, kde se lidé potřebují pohybovat. Abychom pro ně byli první volbou z hlediska přepravy po Ostravě! Víte, možná to zní příliš ambiciózně, ale jezdit v MHD – to je prostě životní styl. Šetrný k životnímu prostředí, aktivní k vám osobně, osvobozující od spousty každodenních starostí spojených s parkováním a čekáním v zácpě. Aspoň já to tak beru.

Vizitka Daniela Moryse - ředitelem Dopravního podniku Ostrava je od září roku 2016, předtím působil jako generální ředitel společnosti ČEZ Energetické služby, nebo jako ředitel úseku Prodeje ve společnosti ČEZ Logistika. j vystudoval obor Marketing a management na Slezské univerzitě v Opavě (titul Ing.) a pak Liverpool John Moores University (titul MBA). j loni v létě oslavil čtyřicáté narozeniny, pochází z Palkovic u Frýdku-Místku, kde i dnes žije se svou současnou přítelkyní. Z manželství s bývalou partnerkou má dvě děti. j je velkým fanouškem moderních technologií, rád cestuje a chodí po horách. Baví ho sport, závodně hrál ping-pong. V současné době se odreaguje běháním, tenisem, florbalem, na golfu či na lyžích. A samozřejmě cestou v tramvaji.

Přechod pro chodce u Ferony v Ostravě. Místo, kde řidič srazil dva bruslaře. Jeden z nich na místě zemřel, druhý je zraněný.
Přechod u Ferony: smrtelná nehoda jen týden po bezpečnostních úpravách